Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Ansvarlig redaktør i Vestfold Blad, Marianne Henriksen, er nå redaktør for Byavisa Sandefjord. Til høyre står Geir A. Arneberg, som er ansvarlig redaktør for utgivelsene Byavisa Drammen, Byavisa Tønsberg og Byavisa Moss, samt Bjørn Larsen, konsernsjef i Lundquist Media. Foto: Jakob Leth

Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord

Byavisa Sandefjord er på gata fra i dag, fordi Lundquist Media overtar fylkesavisen Vestfold Blad.

Marianne Henriksen
Marianne Henriksen

04.03.2014 kl. 08:05

I dag får innbyggerne i Sandefjord en ny lokalavis i postkassa. 

Lundquist Media står bak lanseringen av Byavisa Sandefjord, etter at selskapet har overtatt Vestfold Blad. 

Den nye avisa distribueres i 25.000 eksemplarer, og foruten Sandefjord vil også Stokke og Tjølling motta Byavisa. 

Dobler distribusjonen

Byavisene dobler med denne etableringen distribusjonen i Vestfold.  

– Ved at vi utgir to fulldistribuerte lokalaviser i Vestfold vil næringslivet på en enkel og kostnadseffektiv måte nå ut til 53.000 husstander hver eneste uke, sier Bjørn Larsen, konsernsjef i Lundquist Media.  

– Når vi skulle ekspandere var det naturlig å tenke vekst i tilknytning til et eksisterende markedsområde, sier Larsen. 

Sikrer mediemangfoldet

– Vi er svært glade for å ha funnet en løsning med Lundquist Media som innebærer at mediemangfoldet i regionen sikres, sier Jan Lindstad og Per Gunnar Rymer som var hovedeiere i Vestfold Blad. 

– For oss er det viktig at man lokalt har et alternativ til LO-eide A-Media som kan drive uavhengig journalistikk. Med den sterke nedgangen abonnementsbaserte dagsaviser opplever, og dermed svekkelse av disse som reklamekanal, ser vi også en betydelig kommersiell mulighet i gratis lokalaviser som når ut til alle husstander. Vi har nå blitt medeiere i Lundquist Media og ser frem til betydelig vekst og fremgang i stadig nye regioner, sier de to investorene. 

Dra nytte av hverandre

Lundquist Media utgir også Byavisa Tønsberg, Byavisa Drammen, Byavisa Moss, Byavisa Sarpsborg og Byavisa Fredrikstad. Etter lanseringen av Byavisa Sandefjord er konsernets samlede distribusjon 166.900 eksemplarer ukentlig. 

– Vi vil at Byavisa Sandefjord skal følge samme redaksjonelle lest som våre øvrige fem byaviser. Et konsept vi vet funker. Ved at vi nå blir flere i Byavisa-familien, kan vi også dra enda større nytte av hverandre, sier Geir A. Arneberg, ansvarlig redaktør for disse byavisene. 

Etikken i ryggmargen

Redaktør Marianne Henriksen har vært med på å bygge opp Vestfold Blad siden hun ble ansatt en måneds tid før lansering i mai 2010. 

Når hun nå går løs på oppgaven som ansvarlig redaktør for Byavisa Sandefjord, er det med fornyet fremtidstro og med en klippefast tro på at Sandefjords befolkning vil verdsette en ukentlig gratis avis.

Hun ser det som en selvfølge at Byavisa Sandefjord skal følge de samme etiske reglene og normene som Vestfold Blad og de øvrige abonnementsavisene i Vestfold gjør.

– Vi er fremdeles en fri avis, der redaksjonen har varsomhet i ryggmargen og jobber etter både Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten, sier hun. 

Leserne - en ressurs

– Som alltid er vi helt prisgitt de relasjonene vi har til leserne våre, at vi evner å engasjere og viser journalistisk integritet. Bare med lesernes tillit får vi de beste sakene, de du snakker om i lunsjen, sier redaktøren.

Hun har inntrykk av at Byavisene har et større fokusområde på såkalt forbrukerstoff, med ulike tema fra uke til uke. Dette tror hun ikke vil gjøre avisproduktet dårligere. 

Hver uke satser redaksjonen fortsatt på tankevekkende reportasjer, som speiler samfunnet vi lever i.

Fortsatt næringstrykk

Vestfold Blad har til nå blitt kjent for å løfte fram næringsutviklingen i regionen. Fortsatt faste næringssider med fokus på næringslivet i Sandefjord, Stokke og deler av Larvik, tror hun leserne vil sette pris på.

– Vi vil få et mindre geografisk område å sette inn våre redaksjonelle ressurser i, det tror jeg vil gi leserne nytteverdi, sier Henriksen.

Enn så lenge vil nettavisen Vestfoldblad.no forbli som den er, med jevnlige oppdateringer av nyheter og reportasjer - enten før publisering på avis eller i etterkant.

Kampen om kundene

For annonsørene som må opprettholde og helst øke sin omsetning av varer og tjenester, er abonnementsavisenes synkende opplag et stort problem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Verken internett, lokal-TV eller lokalradio kan på noen som helst måte måle seg med den lokale papiravisas effekt i markedsføringen, det viser alle tall.

Alternativet med direkte markedsføring (DM), uadressert reklame, er også i ferd med å få et stort dekningsproblem, fordi en stor andel av husholdningene har reservert seg mot reklame i postkassa. Kun et fåtall reserverer seg mot gratis avis, antakelig fordi de ser nytteverdien i dem.

Tall fra Tønsberg: 

(Basert på Forbuker & Media februar 2012, TNS Gallup)
 • Byavisa Tønsberg har 37.000 lesere
 • Byavisa Tønsberg dekker over 12.000 flere husstander enn Tønsberg Blad (TB)
 • Lesergruppen fordeler seg jevnt fra 25-70 år med en liten økning blant kvinner 40-55 år

Lundquist media:

Er et mediehus   med ambisjoner om å lage Norges beste gratis lokalaviser.

Første Byavisa  ble etablert i Tønsberg av Christer Lundquist i 2005.

Fra i dag  utgir konsernet seks lokalaviser:
Byavisa Tønsberg, Byavisa Drammen, Byavisa Moss, Byavisa Fredrikstad, Byavisa Sarpsborg og Byavisa Sandefjord.

Avisene fulldistribueres  hver uke i totalt 166.900  eksemplarer

Konsernets lokalaviser  lages etter samme kvalitetskrav og etiske retningslinjer som abonnementsbaserte aviser.

Den redaksjonelle andelen  i avisene er opp mot 50 % og har gjennom det satt en ny standard blant norske gratisaviser.

Konsernet har solide industrielle leverandører, Agderposten Trykk og Norpost.

Seks byer – seks aviser:

Byavisa Drammen

• Utgitt første gang 18.11.2009

• Opplag 40.000

• Utgis i kommunene Drammen, Nedre Eiker og Lier 

Byavisa Tønsberg

• Utgitt første gang 01.09.2005

• Opplag 28.000

• Utgis i kommunene Tønsberg og Nøtterøy

Byavisa Moss

• Utgitt første gang 29.09.2010

• Opplag 22.500

• Utgis i kommunene Moss, Rygge og Våler

Byavisa Fredrikstad

• Utgitt første gang 11.01.2012

• Opplag 30.500

• Utgis i Fredrikstad kommune

Byavisa Sarpsborg

• Utgitt første gang 11.01.2012

• Opplag 20.900

• Utgis i Sarpsborg kommune

Byavisa Sandefjord

• Utgitt første gang 05.03.2014

• Opplag 25.000

• Utgis i Sandefjord, Stokke og deler av Larvik kommune

Mer fra Samfunn

Akkurat passe stor
Forrykende forestilling
Ansvaret for 5.500
Strekker ut en hånd
Ser lyst på fremtiden
-Ble sett for den jeg er
Borgertog for hele kommunen
Mer aktive barnehagebarn
Vil være en synlig ordfører
Forkjemper for nye Sandefjord