Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Heier frem medarbeiderne
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Inspirator: Cathrine Stensland er opptatt av å gå foran som et godt eksempel og være en motivator og inspirator. –Vi skal ha det gøy på jobb og gjøre en god jobb for kundene våre, sier hun.

Heier frem medarbeiderne

Hun byr gjerne på seg selv og går foran som et godt eksempel. Cathrine Stensland har vært sjef i 20 år og har dermed lang erfaring med hva som fungerer. -Man må ikke være autoritær for å markere at man er den som bestemmer, sier Cathrine Stensland.

Hildegunn S. Riksfjord
Hildegunn S. Riksfjord

28.09.2016 kl. 09:00

Cathrine Stensland i Metro Branding er nominert til årets Hjerte for byen og er én av ti finalister som kjemper om tittelen. I år kunne hvem som helst nominere sine kandidater og i nominasjonen uttales det at Stensland er målrettet, kompetent og energisk. Hun beskrives også som en fantastisk lagleder.

-Hvordan tror du omgivelsene dine vil beskrive deg som leder?

-De vil nok si at jeg har ekstremt mye energi, er positiv og blid. Jeg prøver også å være så tydelig og diplomatisk som mulig. Det er viktig å vise kompetanse, så jeg bidrar mye som rådgiver. Jeg tror også at jeg er raus og sosial. Jeg fikk en ordsky fra mine kolleger for ikke så lenge siden som viser dette.

-Hvilken ledertype er du?

-Jeg er veldig utadvent og opptatt av å være en inspirator. Som leder er jeg åpen og jobber for at vi skal ha en delingskultur. Jeg forteller åpent hvordan det går med oss slik at alle skal føle eierskap til det vi driver med og våre resultater. Dessuten er jeg opptatt at vi skal ha det gøy.

-Hva prioriterer du høyest som leder?

-Kunden kommer alltid først. Vi er produktet vi selger og jeg brenner for kundene. Har vi ikke kunder, så har vi ikke jobb. Vi må hele tiden levere og løse alle utfordringer. For å klare det må vi selvfølgelig ha flinke medarbeidere. De er vår ressurs.

-Hva er du mest fornøyd med å ha oppnådd?

-De økonomiske resultatene til Metro Branding er selvfølgelig det jeg er mest stolt av. Vi har klart å skape vekst i en turbulent bransje. Det som derimot betyr mest for meg i hverdagen er trivselen i byrået. Det er gøy å gå på jobb og utfordrende å jobbe her. Et godt miljø betyr uendelig mye.

-Hva har vært mest utfordrende på veien?

-Det må være å ta tak i ting som ikke fungerer umiddelbart. Det er utfordrende, men veldig viktig. Det er en balansegang om man skal være diplomatisk eller direkte.

-Har du et lederideal?

-Min tidligere sjef Rita Broch i Diplom Is har vært et viktig forbilde. Hun har en enorm arbeidskapasitet, har overblikk og detaljoversikt i tillegg til en enorm gjennomføringsevne.

-Hvis man snakker om den humane delen; det å se folk, vil jeg trekke fram Erna Solberg. Hun er tydelig, men samtidig varm.

-Hva ser du etter når du ansetter folk?

-Personlighet! Det er veldig viktig. Mye handler om kulturen og det å passe inn og bidra til å videreutvikle den kulturen vi har. Kompetanse er naturligvis også viktig. Vi ansetter flinke folk og prøver å få til en god miks både i fagfelt og kompetanse. Vi ser utelukkende etter digital kompetanse.

-Hvordan tar du vare på dine medarbeidere?

-Vi har samlinger, drar på tur og feirer mye. Det kan være nye kunder, bursdager eller til og med avslutninger. Hver mandag deles det ut verdikort til og fra de ansatte og hver måned utropes månedens verdiarbeider. Folk er opptatt av frihet og fleksibilitet. Derfor tar vi gjerne jobben ut av kontoret. Det er viktig for oss at alle medarbeidere ser og blir sett.

-Hvordan blir fremtiden?

-Fremtiden handler om teknologi, systemer og digital deling. Folk har alltid behov for å kommunisere. Regler og trender endres hele tiden, men det kommer fortsatt til å være behov for oss til å hjelpe til med å få ut budskapet og kommunisere. For oss er det viktig å vite hvem vi skal være og hvor vi skal. Hvem vet hvordan fremtiden blir? Hardt arbeid kommer uansett til å lønne seg, så vi skal ikke hvile en eneste dag.

-Har du et godt råd til kommende ledere?

-Unngå for mye ”top-down”-lederstil. Man må ikke være autoritær for å markere at man er den som bestemmer. Det er viktig å få folk med seg, vær tydelig, gi klare mandater og 100 prosent ansvar til medarbeiderne. Bruk lederrollen til å følge opp og videreutvikle. Det er viktig å fokusere på det positive, så vær tilbakemeldingsorientert og gi anerkjennelse for gode prestasjoner.

hildegunn@byavisa.sandefjord.no

 

Mini-CV:

Navn: Cathrine Stensland

Alder: 44 år

Stilling: Administrerende direktør i Metro Branding

Utdanning/erfaring:

-Utdannet siviløkonom innen markedsføring

-Studerte merkevarebygging i USA

-Produktsjef i Diplom­­ Is fra 1996

-Markedssjef i Telenor fra 2000

-Markedsdirektør i TUI/Prisma Tours fra 2001

-Rådgiver i Metro Branding fra 2005

-Daglig leder i Metro Branding fra 2010

 

Årets finalister i Hjerte for byen:

*Morten Fon – Jotun

*Morten Lie Kristoffersen – Så Lett Data

*Cathrine Steinsland – Metro Branding

*Karianne Kristiansen Lund – KK-Regnskap

*Christian Røsjorde – Røsjorde tannklinikk

*Ole Johnny Borgersen-Berg – Peppes Pizza

*Per Ketil Berg – Sandefjord Fotball

*Gunnar Bjørn Gade – Teknomed

*Knut Aadne – Sandefjord Bredbånd

*Ingebjørg Tollnes – Komplett

Fakta – Hjerte for byen

*Årlig næringskåring som gjennomføres av Byavisa Sandefjord, Sandefjord Næringsforening og PwC.

*Har i år undertittelen ”Lederen”.

*Det har vært kjørt en åpen nominasjonsprosess i forkant av utvelgelsen.

*Ti finalister presenteres i Byavisa Sandefjord utover høsten.

*Vinner kåres under julefrokosten til Sandefjord Næringsforening 15. desember.