Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Fra grå plater med stein til fargerike nyheter
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Bilde 1 av 3. Steni-platene ble til da faren til Tom A. Rønning i 1965 ville lage en plate som tåler det nordiske klimaet. Foto: Svein André Svendsen. (SE FLERE BILDER VED Å KLIKKE PÅ PILENE I BILDET)

Fra grå plater med stein til fargerike nyheter

Steni har levert mer enn 30 millioner kvadratmeter fasadeplater siden bedriften startet for snart 50 år siden. Nå legges det ned store beløp for å markedsføre bedriften som en mer innovativ og nyskapende aktør på fasademarkedet.

Svein André Svendsen
Svein André Svendsen

01.03.2014 kl. 12:00

I år investerer firmaet 36 millioner kroner i maskiner, utstyr og bygg. I de neste fire årene skal man satse stort i også privatmarkedet, samtidig som man styrker merkevaren i proffmarkedet. 

Steni er en av tre bedrifter, som er nominert til prisen Årets Vestfoldbedrift, som NHO Vestfold deler ut 5. mars.

Fremtidsrettet

Steni har vært kjent for de vedlikeholdsfrie fasadeplatene i veldig mange år. Nå skal firmaet markedsføre seg med design og moderne, fremtidsrettete overflater på platene sine. 

– I tillegg skal vi fokusere på kvaliteten vår. Vi er stolte av den plata vi produserer og leverer, og de to klare budskapene tror vi vil løfte Steni frem. Målet er å vokse 15-20 prosent hvert år. Det betyr også en økning i staben og vi satser på lokal arbeidskraft fra Lardal, sier daglig leder Tom A. Rønning.  

De fleste forbinder den tradisjonelle plata med grå steinoverflate med Steni. Et produkt med glatt, farget overflate, som fikk navnet Steni Colour, kom allerede i 1994. Nå økes antall standardfarger til 60. Steni leverer også plater til blant annet tak og grunnmur.

Nyheten Steni Vision lanseres i år. Samtidig ønsker bedriften å fremme kvaliteten i firmaets produkter enda tydeligere. 80 prosent av omsetningen er mot proffmarkedet, men nå satses det enda sterkere på privatmarkedet. 

Kjernen er lik

– Det som er felles for alle våre produkter er den unike kjernen og plateoppbygningen. Det er på overflaten man nå har flere muligheter å velge i enn noensinne. Det som er helt nytt at vi nå kan tilby dine egne bilder printet på platene, i tillegg til at vi kommer med flere standardmønstre og strukturer, forteller kommunikasjonsansvarlig i Steni, Hege Voll Midtgaard.

Tom A. Rønning håper Steni kan gå i bresjen for at det blir like vanlig med bilder utendørs som det til nå har vært å ha bilder på veggen innendørs.

– Vi ønsker at Steni fortsatt skal være en attraktiv arbeidsplass. Vi vil tilrettelegge slik at de som jobber her trives, slik at vi beholder de gode menneskene, sier Rønning.

Steni-platene ble til da faren hans i 1965 ville lage en plate som tåler det nordiske klimaet. Han brukte kompositt som råvare. Han er veldig stolt av å kunne si at de bruker topp moderne råvarer i Steni-platene. Den tåler fukt, vann og alle mulige utfordringer. Firmaets suksesskriterie er hvordan plata er konstruert. 

Nye eiere

Steni fikk svenske Accent som ny eier i fjor sommer, men bedriften er fremdeles delvis familieeid.

– Det er ingen i markedet i dag som har tilsvarende holdbarhet og kvalitet i kjernematerialet i platene, forteller Tom A. Rønning. 

Les om de andre nominerte bedriftene:

Når rundt ekvator i år

Revac vokser og utvider området

STENI

Etablert:  1965.

Daglig leder:  Tom A. Rønning.

Antall årsverk:  118

Omsetning 2013:  256 millioner kroner

Driftsresultat 2013:  25 millioner kroner

Sted:  Steinsholt, Lardal

Mer fra Næring

Klekker ut ideer
-En fantastisk reise
Opptatt av å se hele mennesket
Står stødig i netthandelens hovedstad
Mer enn salg av bolig
En hardtarbeidende optimist
Samler kreftene i næringslivet
Skal få oss til å tenke større
Heier frem medarbeiderne
Ser etter pingvinmateriale