Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Verdensnyhet fra Mitsubishi
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Verdensnyhet fra Mitsubishi

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV er den første store, romslige hybridbilen med 4WD. Bilen kombinerer fremkommelighet, miljøbevissthet og romslighet på en helt ny måte.

Odd Arne Ruud - 04.04.2014 kl. 08:00

Med denne nykommeren har Mitsubishi tryllet frem det beste fra flere ulike konsepter. Bilen er verdens første ladbare SUV, foruten god fremkommelighet er den både miljøvennlig og byr på gode kjøreopplevelser.

Flere muligheter

Bilen drives primært frem helelektrisk ved hjelp av et stort lithium-ionbatteri på 12kWh. Det sitter en elmotor både på frem- og bakaksel, og dermed har du firehjulsdrift. Bilen går over til å være seriehybrid når bensinmotoren starter for å lade opp batteriet. Ved behov for mer kraft kan bensinmotoren også drive hjulene foran direkte i tillegg til at elmotorene kjører, da er Outlander PHEV såkalt parallellhybrid. Vekslingen mellom elmotorer foran og bak og bensinmotoren foregår automatisk, og det er faktisk vanskelig å høre/merke hva slags modus bilen kjører i.

Lavt forbruk

Outlander PHEV gir muligheten til å kjøre svært drivstoffeffektivt. Et forbruk ved blandet kjøring oppgitt til 0,19 liter pr mil og CO2-utslipp på kun 44 g/km er rekordlavt. Spesielt med tanke på at bilen er firehjulsdrevet og at den har en egenvekt på 1810 kg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ROMSLIG KOMFORT: Førermiljøet er oversiktlig og du har god plass. Interiøret er fornuftig oppbygd og gir et sporty inntrykk.

Bilen er utstyrt med en toliters bensinmotor som yter 121 hestekrefter, de elektriske motorene yter begge 82 hestekrefter. Når bensinmotoren og elmotorene jobber sammen, har de en total ytelse på 202 hestekrefter.

Ladetid og rekkevidde

Når man ikke kjører, kan man lade opp batteriet på to måter: normallading og hurtiglading. Ved hjelp av en ladekabel på 10A som følger med i bilen, kan man lade opp batteriet via et helt ordinært 220V jordet strømuttak. Ladetiden er ca. fem timer fra helt tomt til helt fullt batteri. Man kan også kjøre innom en hurtigladestasjon og lade raskere, her tar oppladingen ca. 30 minutter fra tomt batteri til 80 prosent av full kapasitet. Ved ren elektrisk kjøring har bilen en oppgitt rekkevidde på 52 kilometer.

Avansert sikkerhet

Innstegsprisen er 447.800 kroner, og bilen kommer med to utstyrsnivåer. Billigste utgave er oppsatt med en lang rekke aktive sikkerhetssystemer. Adaptiv Cruise Control (ACC) holder ønsket hastighet konstant og i tillegg innstilt avstand til bilen foran. Bremser bilen foran, vil Outlander PHEV bremse ned tilsvarende automatisk. Frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse (FCM) vil koble inn og varsle om fare for nødbrems eller om nødvendig nødbremse bilen for å bidra til å unngå ulykker. Kjørefeltvarsler (LDW) varsler dersom bilen er på vei ut av kjørefeltet. Anti-spinnkontroll (Traction Control) og stabilitetskontroll er også standard fra rimeligste variant.

ROBUST OG INNOVATIV: Mitsubishi Outlander PHEV er muligens noe klassisk i stilen, men fremstår som særdeles nyskapende på flere områder.