Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Snuser på hybrid
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Bilde 1 av 3.

Snuser på hybrid

Vi har prøvekjørt Mazda 3 Skyactive Hybrid i Japan som imponerer på flere måter. Nå jobbes det for å få bilen i salg utenfor Japan.

06.12.2013 kl. 12:00

21.november kom Mazda 3 med hybridteknologi i salg i hjemmemarkedet og undertegnede har som en av to norske journalister testet nykommeren på japanske veier. 

– Vi ser gjerne at bilen kommer til Norge, sier sjef for Mazda i Norge, Karianne Westby som gjerne vil ha et jafs av “hybridkaka” i Norge. - Foreløpig er det kun Japan som får bilen, men jeg ser at prisforskjellen mellom en 3´er med vanlig forbrenningsmotor og hybridversjonen er så vidt liten, at det i hvert fall ikke står i veien for å få bilen til Norge.

Mazda tror også veldig på plug-in hybridteknologien og i Japan er 60 prosent av nybilsalget biler med hybridteknologi.

I Europa er det for øvrig Norge som gjør det aller best i klassen med en økning på hele 139 prosent siste år. Dette er mye takket være braksuksessen med CX-5 og litt Mazda 6.

Selv om Mazda foreløpig er et relativt lite merke i Norge vokser de raskt. Globalt er salget 1,2 millioner biler og målet er å øke til 1,7 millioner biler innen 2017 ebber ut. 

Mazda 3 Skyactive Hybrid

Mazda har valgt på introdusere sin hybridteknologi i mellomklassemodellen Mazda 3. Utgangspunktet er en 2-liters bensinmotor på 100 hk som arbeider i lag med en elektromotor som på papiret yter 82 hk. For den totale effekten ut er “bare” 136 hk. Selve hybridsystemet har Mazda, i likhet med f.eks BMW kjøpt av Toyota. Nå skal det hurtig legges til at det å kjøre Mazda 3 Skyactive Hybrid ikke føles som å kjøre en Toyota Prius eller Auris Hybrid.

(Saken fortsetter under bildet)

Denne har vi tro på, og ønsker å få til Norge. Karianne Westby

Istedet for å lage en egen forbrenningsmotor som skal arbeide sammen med hybridsystemet har Mazda benyttet en de allerede hadde for å holde utviklingskosstnadene nede. De mener også det relativt rause sylindervolumet gir en bil med ekstra god trekkraft uten at dette går ut over forbruk eller utslipp. 

Mazda har vært med å tilpasse systemet slik at det føles som en Mazda. Jeg prøvekjørte bilen i Yokohamas bytrafikk og ute på motorvei i høy hastighet. Bilen oppleves ikke uventet relativt kvikk i avsparket og i mellomregisteret- og sistnevnte er gull verdt i forhold til forbikjøringer. Bilen har ikke vanlig girkasse med en trinnløs variabel girkasse som fungerer bra. Dens fordel er at de utnytter dreiemomentet (trekkraften) maksimalt hele tiden selv om det tidvis føles litt som en “radiobil”. Nå må det også tillegges at dette er Mazdas første hybrid. 

Skyactive

Mazda introduserte sin Skyactive teknologi på midten av 2000-tallet og i begynnelsen var det mest fokus på nøysomme motorer og lettere biler. Eksempelvis ble høyttalerelementer slanket sammen med motorkomponenter og deler i understellet. Dette var mange år før andre produsenter begynte å tenke tanken om å slanke sine biler. Nå er det en selvfølge sammen med f.eks. start stop-systemer som også Mazda har vært veldig tidlig ute med, nærmere bestemt i 2009. 100 kg mindre å dra på gir ikke bare lavere utslipp, men også mer morsomme biler å kjøre. Deres slagord zoom-zoom omfavnet dette. At det skulle være moro å kjøre bil. Og det er Mazda fortsatt veldig opptatt av.

Mazdas Skyactive motorteknologi er svært spennende teknologier som inkluderer både bensin- og dieselmotorer med kompresjonsnivåer som ingen annen bilprodusent tidligere har kunnet oppnå, helt nye manuelle og automatiske girkasser, samt nye chassis og karosseristrukturer som er både lettere og mer vridningsstive – som til sammen gir et lavere utslipp og forbruk som er det overordnede målet for Mazda og alle andre bilprodusenter. 

Hva med elbil?

I Norge er elbil nær sagt på “alles” lepper. I Japan er man mer avmålte rundt elbilen - ikke minst siden de norske incentivene går utenpå alt man har sett der.

Likevel har Mazda laget en elbil som undertegnede også har kjørt. Denne er basert på Mazda 2.

– Vi har hatt en rekke av disse bilene ute i markedet et par år hos japanske myndigheter og de tilbakemeldingene vi har fått går på rekkevidden. Omlag halvparten av brukerne var misfornøyde med denne. Som den gamle motorfabrikken vi er, måtte vi finne en løsning på dette. Enten var det å benytte større batterier eller få lading ombord. Vi valgte sistnevnte, sier Takashi Sori som er leder Mazdas utviklingsavdeling. - I denne bilen har vi plassert en rekkeviddeforlenger i form av en liten rotasjonsmotor på 330 kubikk som sammen med batteriene får plass under bagasjeromsgulvet. Denne har utelukkende til oppgave å lade batteriene slik at rekkevidden blir vesentlig lengre enn de 20 milene man får med batteriene på en varm sommerdag. Drivstofftanken til rekkeviddeforlengeren er for øvrig på kun 9 liter. - Vi mener dette holder til å finne en bensinstasjon, sier Sori til Nytt om Bil.

 konstruksjonen er også slik at den enkelt kan benyttes i andre Mazda-modeller uten større ombyggingskostnader.