Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Så er også BMW med...
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Bilde 1 av 2.

Så er også BMW med...

Man kan stille seg undrende eller være uenig i el-bilens fremtid, men faktum er at vi nordmenn har trykket el-bilene til sitt bryst. Sammen med Nederland er Norge størst på el-bil i Europa - relativt sett.

23.11.2013 kl. 11:00

Med ”Norge” menes foreløpig det sentrale østland, men det selges også el-biler i byer utover dette. Begrensningen ligger nok fortsatt i batterikapasitet omregnet i rekkevidde, og de aller fleste bør holde seg innenfor 16 mil fra lademulighet.

Ikke ser man heller potensiale for øket rekkevidde til rimelig pris på kort sikt.

Holdninger

Tider og trender endrer seg, og vi begynner nok å se at bakgrunnen for valg av el-bil fremover i større grad vil dreie seg om holdning og bevissthet enn fordeler ved bruk av kollektivfelt og gratis lading. 

Når vi ble presentert for nye BMW i3 ble det snakket mer om app’er og infrastruktur enn om bilen som sådan. Fremtiden er nok mobilitet, fleksibilitet og miljø fremfor ytelser og andre trivialiteter - det er liksom på plass uansett bilvalg?

Hva med en app der du legger inn tid og sted for ditt planlagte mål for så å bli fortalt når og hvor du må lade og starte turen for å nå målet? Oppstår det uventede hendelser på veien kan du få beskjed om å hensette bilen på anmerket ladestasjon for så å gå på anbefalt kollektivt tilbud for å nå samme mål. Fremtiden synes enkel.

BMW DNA

Men vi må se nærmere på bilen – fremtiden kommer uansett. Denne gang heter altså bilen BMW i3 og er første el-bil i BMW-familien, og en bil med tydelige BMW-DNA. Med DNA mener vi gjenkjennelighet i eksteriør og opplevd kjøreglede. Fra Bayern satses det på el-bil og vi blir fortalt at hele tallrekka med ”i” foran er registrert varemerke for BMW, så her forventes det familieforøkelse fremover.

Første svangerskap har vært langt - hele 6 år og den førstefødte er 4 meter lang, veier 1.195 kg, har 170 hk og spretter opp i 100 km/t på 7,2 sekunder. Litt spesielt er at barnet er planlagt solgt – for fra kr. 249.900,- her i Norge.

(Saken fortsetter under bildet)

Vi nevnte BMW-DNA i eksteriøret, men dette begrenser seg faktisk til fronten, og alt annet i kroppen laget av komposittmateriale er nytt for øyet.

Om eksteriøret er innovativt og iøyenfallende vet vi nesten ikke hva vi skal si om interiøret - utover at det er enda mer innovativt og iøyenfallende.

Den lave vekten skyldes utstrakt bruk av plast og aluminium i karosseri og bærende konstruksjoner og med batteriene liggende i bunn blir tyngdepunktet lavt og kjøreegenskapene deretter. Selvfølgelig er også denne BMW driftet av bakhjulene og oppleves som morsom å kjøre når vi legger til grunn at det er en bil konstruert for bynære strøk og ikke de høyeste hastighetene. Med 170 hk og elektrisk drift som gir svært direkte reaksjon ved bruk av høyrebenet opplever vi å ikke være årsak til køer i Amsterdam, der vi prøvekjørte. Med kraftig ”brems” når vi slapp gasspedalen var bremsepedalen nesten unødvendig. Den kraftige bremseeffekten skyldes selvfølgelig regenerering av energi med lading som resultat, og vi ble raskt vant til den. 

Svært tiltalende

Interiøret er vesentlig av resirkulert materiale og svært tiltalende. Instrumenteringen forbilledlig enkel og førermiljøet totalt funksjonelt i BMW-stil. I baksetet er det plass til 2 personer med kledelig ”piknik-bord” mellom seg og bakdørene åpnes forfra. Det siste krever at bakdøren lukkes før fordør og dermed bør baksete-passasjeren være av teleskop-typen for å nå frem til åpen fordør etter å ha lukket bakdøren. Alternativet er selvfølgelig at mor eller far plasserer barna bak og lukker bakdøren før man selv setter seg inn. Bagateller, men verdt å merke seg. Bagasjeplass? Ja da, 260 liter kan sammenliknes med mange andre småbiler, og utvides til 1.100 ved å legge ned baksetet. 

Med nye i3 

Har BMW definitivt meldt seg på i kampen om el-bil kundene. Det er klart hyggeligere å kjøre BMW enn de fleste konkurrentene - mener nå vi. Lansering i Norge er satt til midten av november og med blazeren full av tillit har mange allerede forhåndsbestilt og vi vil bli overrasket hvis disse blir skuffet. Vi nevnte prisen, men iler til med at hurtiglader burde vært standard og ikke tillegg på nesten 11.000,-.