Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Potent og diskret
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Potent og diskret

Den er diskret, men bak det litt anonyme utseende skjuler det seg en ordentlig kjøremaskin. Møt syvende generasjons Golf GTI.

11.11.2013 kl. 15:40

Kjennere vil nikke anerkjennende mot bilen når du kjører forbi.

Men den vanlige mannen i gata vil neppe reflekter nevneverdig over hva slags Golf som kommer rullende - det selges jo tross alt 7.000 Golfer i Norge i året.

Golf er stuerent, det er bilen som passer for de aller fleste. Et trygt, greit, om enn noe kjedelig valg i kompaktklassen. GTI, derimot, er ikke kjedelig! 

Diskret staffasje

På utsiden ser bilen ved første øyekast ut som en ganske ordinær Golf. Med ved nærmere ettersyn vitner de doble eksospottene, de røde bremsekalliperne, fronten med bikubemønster, små GTI-logoer i bakkant av de fremre hjulbuene og ikke minst en rød pyntelist gjennom frontlysene og tvers over grillen, om noe annet.

(Saken fortsetter under bildet)

Den røde pynten gjentar seg i interiøret. Rød søm på det tykke skinnrattet, rød rundt gearspaken, røde LED-lyslister i dørpanelene og ikke minst rød søm på retrostoffet i setene. For setetrekket er faktisk vel verdt å trekke frem. VW har med dette trekket børstet støvet av originaltrekket fra 1976. En artig detalj i et ellers veldig ryddig og nesten litt sterilt interiør. 

Kraftpakke

Under panseret sitter en 2-liters turbomatet bensinmotor som yter 230 hk. Vår testbil var også utstyrt med en 6-trinns automatisk dobbeltclutch gearkasse (DSG) som kledde motoren godt. De mest hardbarka GTI-entusiastene vil kanskje forfekte denne drivverkskombinasjonen og heller foretrekke “god gammeldags” manuell gearkasse. DSG-gearkassens store fordel er at den er lynrask i sine arbeidsoperasjoner. Den gearer hurtig opp eller ned og henger godt med ved mer inspirerende kjøring. Denne kan også til en viss grad overstyres manuelt slik at man tvinger motoren til å jobbe i et annet gear enn det elektronikken foretrekker. Den obligatoriske 0-100 km/t spurten gjøres unna på respektable 6,4 sekunder - og selv om det er av mer akademisk interesse, er toppfarten på 248 km/t. Turtellerens rødmerking begynner på 6.000 o/min, og det er artig å kjenne hvordan motoren jobber i de høyere turtallsområdene. Motorens maksimale trekkraft er på 350 Nm og dette er tilgjengelig allerede ved 1.500 o/min, noe som betyr at motoren ikke må presses for å yte sitt beste. Den relativt flate momentkurven er også med på å gjøre bilen meget anvendig ved normal hverdagskjøring.

Glede bak rattet

Golf GTis nærmeste konkurrent er Ford Focus ST - denne har en motor på 250 hk, og er faktisk litt “tregere” enn Golf på 0-100 spurten med 6,5 sekund. Focusen oppleves også mer sinna mens Golfen er mer sivilisert. Focusen tenderer dessuten mer til å spinne.

I kommende GTI og ST-versjoner bør nok firehjulstrekk være på plass, for det er massive krefter som kanaliseres gjennom forhjulene som desperat forsøker å finne grep. Likevel er GTi en svært trivelig bil å kjøre. I det daglige er den lett og håndtere - den er lett å manøvrere rundt i rolige hastigheter. Hverken styringen eller pedalene er for responsive. Men byr du opp til dans er ikke Golf GTI bilen som sier nei takk. Den hastighetsvariable styringen sørger for at rattutslaget ikke blir for store når svingene kommer tett på. Takket være mye avansert elektronikk har man som sjåfør mulighet til å påvirke hvordan bilen skal oppføre seg. Via den store berøringsskjerm navigasjonsskjermen kan man stille bilen inn i 4 ulike kjøremodus. Eco, normal, sport og individual. I sistnevnte modus kan man velge hvordan bl.a. antisladdsystemet, styringen, motorresponsen og differensialbremsen skal oppføre seg. Man har 3 ulike valg fra comfort til sport på samtlige innstillinger. Når bilen er stilt inn sporty vil også eksospotta replisere med et lite “smell” når gasspedalen trykkes hardt inn. En tøff detalj.

Prismessig starter Golf GTI med 7-trinns DSG-gearkasse på 489.300 kroner før man har begynt å la seg sjarmere av en relativt omfattende ekstrautstyrsliste.