Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Når plass er viktigst
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Når plass er viktigst

Et hav av plass, fleksible seteløsninger til en overkommelig pris er godt nytt for barnefamilier på jakt etter fleksibilitet og komfort.

04.11.2013 kl. 08:00

I slutten av oktober dukker Grand C4 Picasso opp hos norske Citroën-forhandlere om da får et attraktivt 7-seter alternativ å selge. Og grand er bilen. 

Første møtet er nesten litt overveldende. Bilen er lang og det er ikke helt enkelt å vite hvor mye plass den tar. Men det går fort over og man verdsetter raskt den rause innvendige plassen. Fiffige seteløsninger og masser av lys preger kupéen.

Bilen har den såkalte Zenith-frontruta som strekker seg over hodet på dem i forsetet og nesten går i ett med glasstaket (ekstrautstyr). Sidevinduene er store og barn i baksetet vil kunne glede seg over godt utsyn. Faktisk er hele 5,7 kvadratmeter av bilen vindu. 

Kjører godt

Grand Picasso kjører overrakende godt til å være en såpass stor bil. Under testkjøringen i Tyrol lot vi bilen bryne seg på svært høye autobahn hastigheter og ikke minst flerfoldige mil på svingete veier - av typen som pryder mye av det norske veinettet. 

(Saken fortsetter under bildet)

Førerplassen er funksjonell og litt annerledes med senterplasserte digitale instrumenter.

Konklusjonen er klar - bilen takler nok inspirert kjøring vesentlig bedre enn passasjerer ombord. På veien gir bilen - en stor kupé til tross, et inntrykk av å være godt isolert mot ytre lydkilder som veiunderlag og motorstøy.

Fleksibel seteløsning

Viktigere er dog bilen i det daglige - og for familien med behov for mye plass er denne bilen en innertier. 

I utgangspunktet har den 5 seter, men de to siste ligger flatt i gulvet når de ikke er i bruk. Og ved et enkelt håndgrep kan man hente opp ett eller to seter. Likeledes kan de tre setene på den midtre raden også legges ned alle sammen eller bare ett av dem. 

(Saken fortsetter under bildet)

Setene i den midtre raden kan dessuten forflyttes 15 cm i lengderetningen - enten for å gi passasjerene på tredje seterad litt mer plass eller for å slippe å sitte skulder mot skulder. Smart.

Dermed får man en fin fleksibilitet til å ha med f.eks. 4 personer og et lang flatpakke fra IKEA på den ene siden av kupéen. Faktisk er lastelengden hele 2,75 meter. Setene i den midtre raden kan dessuten forflyttes 15 cm i lengderetningen - enten for å gi passasjerene på tredje seterad litt mer plass eller for å slippe å sitte skulder mot skulder. Smart. 

Hightech

I likhet med lillebror Picasso har Grand C4 Picasso den samme løsningen med utelukkende digital instrumentering plassert sentrert på dashbordet og berøringsskjerm for styring av klimaanlegg, kjørecomputer, stereoanlegg osv. Det er relativt intuitivt, men ikke optimalt i bruk synes vi.

Et hjul i midtkonsollen som kan skrus og trykkes på er en bedre løsning. Det er fancy, ser elegant ut, men er du f.eks. i navigasjonsmodus og ønsker å juster temperaturen må knapp for klimaanlegg først aktiveres osv. Men dette er en tilvenning og fungerer sikkert uproblematisk fremover. 

(Saken fortsetter under bildet)

Seter som ikke er i bruk felles ned i gulvet med et enkelt håndgrep, og vips får man et raust bagasjerom.

Fra rattet styres også en rekke funksjoner, så berøringsskjermen brukes ikke hele tiden under kjøreturen. En artig detalj med de digitale instrumentene er at man kan endre utseende på den 12" store hovedskjermen. 2 ulike temaer viser hastighet, turtall og de vesentligste opplysningene om bilens tilstand. Men ønsker du å ha navigasjonen på denne skjermen er dette også mulig. 

Stort pluss i boka får bilen for 220V-uttak som gjør at f.eks. en laptop kan lades opp. Likeledes klimakontroll for dem på tredje seterad. 

Bilen leveres i utstyrsnivåene Attraction, Seduction, Intensive og Exclusive. Informasjonsansvarlig hos Citroën Norge, Ranveig Sønju sier til Vestfold Blad at de regner med de fleste kundene velger bil på nest øverste nivå. På dette nivået er bl.a. svingbare tåkelykter, HD-oppløst skjerm, navigasjon med ryggekamera, nøkkelfri adgang og start, parkeringssensor foran og bak, integrerte solgardiner i sidedørene standard for å nevne noe.

Fokus på sikkerhet

Nye Grand C4 Picasso har alt man forventer av sikkerhetsutstyr - både aktivt og passivt. Den står heller ikke tilbake for konkurrentene på noen måte - her finnes mye spennende teknologi som gjør din kjørehverdag enda sikrere. 

Blindesoneassistenten "ser" for deg og varsler med en liten LED-lampe i sidespeilene dersom noe er der. Adaptiv cruisekontroll sørger for å holde korrekt avstand til bilen foran. Kollisjonsvarslingssystem bremser ned om du nærmer deg bilen foran for hurtig. 

(Saken fortsetter under bildet)

Blindsonevarsling er kjekk hjelp i det daglige.

Lysautomatikk hører med og er kjekt nå i den mørke tiden hvor man fort glemmer å blende ned for møtende bilister. Og skulle du være i ferd med å krysse de oppmalte linjene i veien varsles du med en serie små rykk i setebelte. Egentlig en bedre løsning enn akustisk lyd. Vårt inntrykk av denne løsningen er bare positiv. 

Bilen kan også leveres automatisk parkeringssystem som faktisk greier seg med å ha 20 cm foran og 20 cm plass bak for å parkere mellom to biler. Det er ganske imponerende og spennende å se hvor bra denne teknologien har blitt i løpet av få år. 

Motorutvalget

Som seg hør og bør leveres bilen med både bensin og dieselmotorer. Og ulike girkasser. Bensinmotorutvalget består av en 120 eller 155 hk motor. Samtlige med 6-trinns manuell girkasse. 

Dieselmotorutvalget omfatter 90 eller 115 hk med manuell eller 6-trinns ETG-girkasse. Dette er en "halvautomat" løsning hvor kløtsjen opereres av elektromotorer og du har ingen kløtsjpedal. En 150 hk dieselmotor finnes også, og det var kun denne som var tilgjengelig under prøvekjøringen av bilen.

Vi kjørte den både i kombinasjon med manuell girkasse og en "ekte" 6-trinns automatgirkasse som uten tvil er langt å foretrekke over ETG-kassen. Den er kjapp, smidig og kler motoren godt. Den store dieselmotoren er dessuten en spennende motor hva utslipp gjelder. Motoren blir ikke tilgjengelig i bilen før over nyttår. 

Ny katalysatorteknologi som er eksklusivt for denne motoren er også på plass. Resultatet er en kraftig reduksjon i NOx - fra 180 mg pr km. til 80 mg pr.km. I tillegg bidrar partikkelfilteret med at 99,9 prosent av de kreftfremkallende partiklene fjernes. Dermed er lufta som går inn i motoren faktisk inneholdende mer partikler enn det som kommer ut av avgassrøret. Motoren tilfredsstiller selvsagt de kommende EURO6 utslippskravene. 

Citroën Grand C4 Picasso Intensive, BlueHDi automat

Drivverk:  2,0 l R4 diesel 150 hk

Girkasse: 6-trinns automat 

 0-100 KM/T: 9,7 sekunder

 Topphastighet: 210 km/t 

 Dreiemoment: 370 Nm fra 2.000 o/min 

 Forbruk - Utslipp: 0,45 l/mil - 117 g/km

 L x B x H: 4.597/1.826/1.584 mm

 Akselavstand: 2.840 mm

Bagasjeromvolum: 645 - 704 liter

Egenvekt ink. fører: 1.551 kg

Pris: Fra kr 389.900

Mer fra Forsiden

Utvider med KIA
Hestekrefter til tusen
Kul og litt annerledes
Stasjonsvognen er også en fulltreffer
Passer kjæledyr i ferien
E18 gir el-bil-boom
Fra flybase til næringslivets motor
Verdensnyhet fra Mitsubishi
Åpner kosmetisk vaskehall
Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord