Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Herlig avgiftsbom
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Bilde 1 av 3. Utseende er ikke prangende og man skal være kjenner for å forstå hva slags bil dette er.

Herlig avgiftsbom

Bak overskriften skjuler det seg to ting; en herlig bil med masser av kjøreglede, krefter og moro. På den annen side er halve prisen engangsavgift til staten.

22.10.2013 kl. 19:40

Med en prislapp på nærmere millionen, er ikke S60 T6 et vanlig syn langs norske veier.

Den er mer å betrakte som en oppvisning fra Volvos side hvor tanken har vært å bygge den optimale S60’n. 

Den har utvilsomt sin misjon i andre markeder hvor avgiftsnivået ikke er preget av grådighet. 

Svingglad

Ved første øyekast ser den ut som en ordinær S60, dog med litt ekstra styling staffasje. Men når man oppdager de avlange doble eksosrørene og ikke minst T6-emblemet på bakluka skjønner kjennere at det er liten vits å yppe seg ut av lyskrysset. Under panseret sitter en sekssylindret bensinmotor med turbo-pustehjelp. De 304 hk overføres gjennom en 6-trinns automatgirkasse til alle fire hjul. For heldigvis er det firehjulstrekk. 

Det å håndtere disse kreftene for bare to hjul ville medført hjulspinn. Det svenskutviklede firehjulstrekksystemet Haldex sørger for å fordele kreftene dit det er behov for dem. En rekke bilprodusenter sverger til dette systemet som ikke bare er plassbesparende, men også rimeligere enn andre systemer. Haldex systemet vil i utgangspunktet gi mest trekkraft til forhjulene og så fortløpende flytte kreftene i ulik grad til bakhjulene. 

(Saken fortsetter under bildet)

Stilig og funksjonell førerplass med førsteklasses seter.

Det fungerer lynraskt, og under vår ukeslange kjøring av bilen på tørre veier i det sentrale østlandsområdet opplevde vi en svært stabil bil - for ved eksempelvis gasspådrag i svinger klorer bilen seg fast i underlaget og man kan kjøre ganske annerledes enn hva man kan med en forhjulsdreven S60. 

Dette er en av de mest svingglade bilene vi har kjørt på lenge.

Fint med automat

En naturlig tanke er at en bil av dette kaliberet bør ha en manuell girkasse, men Volvos 6-trinns Geartronic automatgirkasse får jobben gjort på en forbilledlig måte. 

Den er kjapp nok når den får jobbe selv, og skulle du ønske og overstyre kan man geare sekvensielt i et eget "spor" med spaken. Vi forsøkte noen ganger, men falt alltid tilbake til å la systemene jobbe på egen hånd og heller konsentrere oss om å styre bilene gjennom svingene. For selv med automat går 0-100 spurten unna på 5,9 sekunder.

Bak rattet har man det aller best i denne bilen. I god Volvo-stil er setene førsteklasses og byr på riktig støtte for hele kroppen uten å oppleves for harde eller myke for den sakens skyld. Det 3-ekede rattet med mykt skinn er tykt og godt grep er jo spesielt viktig på en bil som dette. 

Glem analogt

Ved første øyekast, ser instrumentpanelet i V40 analogt ut, men faktum er at det hele er en stor høyoppløst skjerm med en innramming av hastighetsmåleren slik at det tilsynelatende ser analogt ut. Instrumentpaneler i fly har vært slik i mange år, så hvorfor ikke i bil også?

Det er lettlest og fungerer etter vår mening meget bra. Litt kult er det også at man kan velge tema på skjermen slik at farge og utseende kan endres.  I tillegg finnes en skjerm til høyre for rattet som viser informasjon om bilens lydanlegg, navigasjon osv. Fra rattet kan dessuten cruisekontroll og lydanlegget styres. 

Navigasjonsskjermen er av typen berøringsskjerm og man blar seg gjennom ulike menyer på samme måte som et nettbrett. Her kan man surfe på internett, koble seg opp på f.eks Spotify eller nettradioer via en USB dongle som gir tilgang på trådløst nettverk. Smart! 

Stemmestyring hører også med, og ved å aktivere denne funksjonen kan man be bilen å lete frem ønsket musikksjanger osv. 

For hvem?

Mellomstore sedaner er ikke het salgsvare i det norske bilmarkedet, men S60 kan være et fint alternativ om man ikke har behov for all verden av plass. 

Bagasjerommet svelger unna 380 liter som er 45 liter mer enn lillebror V40, men siden setene bak kan legges ned er det likevel greit å gjøre ulike transportoppdrag. Nå velger nok en S60-kunde seg heller en V60 eller sågar XC60, så lastekapasiteten er egentlig ikke viktig på denne bilen. 

Det er først og fremst en bil for spesielt interesserte, og ikke bilen å plassere hele familien i mens verden fyker forbi i et avsindig tempo. 

Som nevnt innledningsvis er denne bilen unnfanget for å vise at Volvo også kan levere varene for dem som ønsker seg en bil med ekstraordinære ytelser, pakket inn i et beskjedent ytre og med en god porsjon praktiske egenskaper.

Volvo S60 T6 AWD

Drivverk:  3,0 l R6 bensin 304 hk, firehjulstrekk

Girkasse: 6-trinns automat

0-100 KM/T: 5,9 sekunder

Topphastighet: Ikke oppgitt 

Dreiemoment: 440 Nm 2.100 - 4.200 o/min 

Forbruk - Utslipp: 0,99 l/mil - 231 g/km

L x B x H: 4.635/1.865/1.484 mm

Akselavstand: 2.776 mm

Bagasjeromvolum: 380 liter

Egenvekt eks. fører: 1.752 kg

Pris: Fra kr 835.900

Vår bil: Kr 966.300

Mer fra Forsiden

Utvider med KIA
Hestekrefter til tusen
Kul og litt annerledes
Stasjonsvognen er også en fulltreffer
Passer kjæledyr i ferien
E18 gir el-bil-boom
Fra flybase til næringslivets motor
Verdensnyhet fra Mitsubishi
Åpner kosmetisk vaskehall
Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord