Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
En god kombinasjon
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Audi Q3 har et elegant design og en enorm maskulin front. Foto: Dag Christian Holm

En god kombinasjon

I 2012 kom Audis kompakte SUV Q3 med en en 2-liters 140 hk dieselmotor som passet svært godt for norske forhold, nå kan denne også leveres med automatgearkasse som gjør bilen enda mer attraktiv.

01.03.2014 kl. 10:00

I fjor lot vi oss begeistre da Audi introduserte sin 2-liters 140 hesters dieselmotor i Q3 som gjorde at den fikk en langt triveligere pris enn den tidligere varianten med 177 hk.

Nå har Q3 blitt enda mer attraktiv å ta i nærmere øyensyn - den har fått automat i kombinasjon med den nevnte 140 hk sterke dieselmotoren.

Sporty og elegant

Bilen er kompakt og sporty. Elegante linjer – en massiv grill og tøffe LED lys foran gir bilen et utseende som er maskulint og iøyenfallende.

Selv om bilen har en startpris på 451.000 kroner, har den lett for å bli en del høyere når man velger på ekstrautstyr – enten som er nødvendig ut fra begjær-behov eller med tanke på bilens verdi i bruktmarkedet.

Og nettopp dette er nok ganske så viktig for biler av dette kaliberet. Det er en del utsyr som bare må være på plass - og selv om det er kostbart i kjøpsøyeblikket får man sannsynligvis mye av dette igjen når bilen en dag skal selges. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bagasjerommet på 460 liter er ikke klasseledende, men gjør jobben.

Men man kan jo saktens stille noen spørsmål til ekstrautstyret på pressebilen. 7.320 kroner for såkalt Daytona metallic lakk eller hva med S-line sportspakke som inneholder et litt stivere understell, 3-eket sportsratt, sportsseter (som også må kjøpes sammen med “skinnpakke på 4.390 kroner) og mørkt taktrekk til den nette sum av 27.760 kroner.

Vår testbil, som ikke føltes som noe mer enn normalt godt utstyrt hadde ekstrautstyr for 108.480 kroner. Fortsatt er totalprisen på 559.480 grei nok.

Behagelig på veien

Q3 er en svært behagelig bil å kjøre, den heller over mot den sportslige siden uten å være for hard eller stumpete.

Med sine relativt kompakte ytre mål er den ganske så lett å manøvrere – selv på trangere steder slik som i parkeringshus. Man har et greit utsyn bakover, men de kraftige C-stolpene begrenser utsynet noe, men dette kompenseres greit med parkeringssensorer.

Gode kjørelys med bi-xenon (nær – og fjernlys med xenon-teknologi) sørger for å lyse opp mørke veier på en suveren måte. I dagslys sørger LED-lysene for å gjøre deg synlig, men så fort skumringen faller på tennes hovedlysene automatisk. Dessverre er ikke slike lys heller standard – noe det etter min mening burde vært på en premium-aktør.

Xenon Plus får man til 15.900 kroner – men da inkludert ryggesensor, cruisekontroll og oppgradert lydanlegg.

Vi kjørte bilen på svært varierende veier og opplevde en stabil og forutsigbar bil som er lett håndterlig.

Quattro firehjulstrekk betyr at bilen alltid trekker på alle fire hjul, men om lag 90 prosent av kreftene går til forhjulene, men ved behov sendes mer krefter til bakaksleen. Selv om det heter Quattro er det Haldex4 som er systemet. Et godt svensk utviklet system som fungerer meget bra, og finnes i en rekke biler, bl.a. halvsøsteren Volkswagen Tiguan.

Det er dermed ikke like sofistikert som i de dyrere Audi-modellene, men det gjør en helt grei jobb med å by på trygge, forutsigbare kjøreegenskaper. Og i og med at det er litt enklere, er det også billigere for fabrikken.

Sammenlignet med storebror Q5 ser vi at Q3 er litt enklere bygget. Navigasjonsskjermen har dårligere oppløsning. Styringen av klimaanlegget er identisk men den vi finner i A3. Ikke noe galt, men ikke fullt så premium som Q5.

Grei plass

Den innvendige plassen får godkjent, men ikke mer. Den bygger tross alt på den forrige A3 ´n. Fire voksne sitter greit.

Bagasjerommet på 460 liter er midt på treet. Men ved å legge ned baksetene helt eller delvis eses lasteplassen opp til 1.360 liter. Bagasjeluken åpner etter min mening litt vel langt inn på taket som gjør at f.eks en barnevogn ville fått problemer. Audi får pluss i mine notater for beskyttelseskant i aluminium. Dette er meget kjekt når tunge og lange gjenstander skal skyves ut eller inn.  

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Førerplassen er god med lettleste instrumenter. Et senterdisplay gir informasjon om lydanlegg og kjørecomputer. Betjeningshendler og knapper er der jeg forventer å finne dem. Det er typisk Audi. Ryddig og greit. Navigasjonsskjermen som er plassert på toppen av dashbordet liker jeg godt. Blikket behøver ikke fjernes langt fra veien for å ta en titt på skjermen. Dette er aktiv sikkerhet på høyt nivå. Sportssetene (med mulighet til å trekke frem sitteputa) gir god støtte uten å være for faste. Kombinasjonen av skinn på sidene og alcantara på midtstykkene gjør dem mindre glatte samtidig som det ikke blir fullt så klamt som med skinn. 

Elastisk motor

Selve motoren liker jeg godt. Jeg kjenner den fra en rekke andre modeller i Volkswagen-konsernet. Den byr på god trekkraft (elastisitet) over et bredt turtallsområde, er passe kjapp og greier seg på knappe 0,6 liter på mila på blandet kjøring – og det er bra med tanke på firehjulstrekk og ikke minst en egenvekt på drøye halvannet tonn. Med den nye 140 hesteren har SUV´ene utenfor premiumsegmentet fått en arg konkurrent. Audi fosser tross alt frem i det norske markedet med gode markedsandeler. 

AUDI Q3 2.0 TDI 140HK, Stronic

Motor:  2,0-liters diesel, 140 hk, 320 Nm – 1.750 – 2.500 o/min.

Drivverk:  Forhjulsdrift. 6-trinns automatgirkasse

Co2-utslipp, g/km:  152

Lengde x Bredde x Høyde: 439 x 183 x 159 cm

Akselavstand:  2.816

Egenvekt:  1.570 kg

Aks. 0-100 km/t: 9,9 sekunder

Toppfart:  198 km/t

Forbruk, blandet kjøring 0,58 l/mil

Pris testbil:  559.480 kroner. 

+  Drivverk, kjørekomfort

÷  Dyrt ekstrautstyr, beskjedent bagasjerom.

Mer fra Forsiden

Utvider med KIA
Hestekrefter til tusen
Kul og litt annerledes
Stasjonsvognen er også en fulltreffer
Passer kjæledyr i ferien
E18 gir el-bil-boom
Fra flybase til næringslivets motor
Verdensnyhet fra Mitsubishi
Åpner kosmetisk vaskehall
Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord