Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
E18 gir el-bil-boom
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Foto: Jakob Leth

E18 gir el-bil-boom

Interessen for el-biler øker i takt med at nye E18 snart står ferdig. – Det er mange som har ventet litt, men nå kommer realiteten, sier produktansvarlig for Renault, Anne Holsethstuen. 

Tanita Wassås Kveinå
Tanita Wassås Kveinå, Odd Arne Ruud

13.05.2014 kl. 12:00

Renault ZOE er en elektrisk bil hvor designet er inspirert av naturelementene og fornybar energi. 

– Vi har høye forventninger til salget av Zoe. Interessen har vært formidabel, bilen har vært ute på prøve daglig og vi har allerede skrevet kontrakter. Og det er før vi har begynt å markedsføre den. Men kundene kjenner til Zoe, de har lest om den og at kundene kontakter oss uten at vi har markedsført den ser vi lyst på, sier produktansvarlig for Renault i Sandefjord, Anne Holsethstuen.  

Nye Renault ZOE med hele 60 patenter ble nylig lansert i Norge og er i følge forhandleren den første elbilen på markedet med både hjemmelader og montering inkludert i prisen. Innstegsprisen er 202 380 kroner, ønsker du supercharger må du ut med 232 380 kroner. Da lader du batteriene opp til 80 prosent på ca. 2 timer.

Ideell for vestfoldinger? 

Holsethstuen mener bilen er ideell for vestfoldinger. 

– Her i Vestfold er det mange som pendler mellom Vestfold-byene, og bilen er absolutt ideell i forhold til det. Jeg har selv kjørt den bilen veldig mye, og i og med at den har hurtigladning kan den lades på veldig kort tid. 

(Saken fortsetter under bildet)

TILTALENDE: En stor og oversiktlig skjerm gir deg tilgang til å lese e-post og være på nett. Greit tidsfordriv om du måtte lade bilen noen minutter mens du er ute og kjører.

Hun merker at interessen for el-biler også øker i takt med ferdigstillingen av E18. 

– Etter hvert som vi nærmer oss åpningen av nye E18, øker også trykket. Det er mange som har ventet litt, men nå kommer realiteten. Fra og med oktober må man ut med bompenger, og for de som pendler mellom for eksempel Sandefjord og Tønsberg utgjør det flere hundre kroner i uken – og det er nok dessverre flere som vil kjøpe el-bil av den grunn fremfor av miljøhensyn, sier Holsethstuen. 

Ny teknologi

Å lade opp batteriet på en elbil er litt som å fylle tanken på biler med forbrenningsmotorer. Forskjellen er at du kan gjøre dette hjemme, og til en langt hyggeligere pris enn hva du må ut med på en bensinstasjon. 

ZOE er den første og eneste elbilen med Caméléon-lader. Dette er en integrert teknologi i bilen som klarer å tilpasse seg alle effekt av strøm (fra 2 til 43 kW). I korte trekk kan man si at ZOE ikke trenger avanserte ladestasjoner for å lade batteriet, da denne teknologien ligger i bilen.

Ladeløsning inkludert

For optimal og sikker lading tilbyr Renault to forskjellige ladeløsninger inkludert i prisen, Easy Charge (Wallbox/hjemmelader 3,6 kw) og Supercharge (Wallbox/hjemmelader 11 kw). 

(Saken fortsetter under bildet)

SMART LADING: ZOE er den første bilen med Caméléon-lader. Denne innovasjonen gjør det mulig å lade bilen med mange lademetoder, som Wallbox, hjemmelader og vanlig stikkontakt.

Du får også en sjekk av el. anlegget av autorisert elektriker. Montering av Wallbox/hjemmelader innbefattet trekking av kabler i eksisterende el. installasjon, inntil 15 m kabellengde, transformator dersom nødvendig, samt kabel for lading med Wallbox/hjemmelader.

Nok power

Rekkevidde på elektriske biler er stadig gjenstand for diskusjon. Hvor langt du kommer på fulladet batteri avhenger av forhold som kjørestil, utetemperatur og fart. 

For ZOE varierer den virkelige batterikapasiteten i bynære områder mellom ca. 100 km i kaldt vær og ca. 150. km i varmere vær. Rekkevidden burde dekke normale kjøreturer for de fleste mennesker. 

Mye nytt

Produsenten hevder å ha ikke mindre enn 60 patenter i nykommeren. Range OptimiZer-systemet inneholder tre nytenkende innovasjoner som gjør ZOEs rekkevidde til en av de beste i verden.

En ny generasjon motorbrems sørger for at batteriet lades hver gang farten reduseres, når foten løftes fra gasspedalen, og når føreren bremser.

En nyutviklet varmepumpe sørger for behagelig temperatur i bilen. I stedet for å tømme batteriet fanger klimaanlegget opp luftens varmeenergi for å varme opp eller kjøle ned kupeen. 3 ganger så effektivt som et vanlig varme/AC system

MICHELIN ENERGY E-V-dekk er beregnet spesielt på ZOE og gir ekstremt liten rullemotstand. Dekkenes veigrep og bremseevne er like god som på Michelin-dekk til biler med forbrenningsmotor.