Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Den STORE småbilen
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Nye i10 er trofast mot Hyundais etablerte designuttrykk. Foto: Dag Christian Holm

Den STORE småbilen

Med utstyr som nøkkelfri start, oppvarmet ratt og automatisk klimaanlegg kjører en helt ny Hyundai i10 inn på markedet. Den gjør det lavmælt, med klassens laveste innvendige støynivå, og den gjør det med best innvendig plass og størst bagasjerom. i10 er størrelsesmessig nærmere B enn A-segment.

22.11.2013 kl. 12:00

Selv om sideprofilen ikke er så veldig forskjellig fra forgjengeren, er dette en helt ny bil – fra bunn til topp.

Den er en ekte europeer, utviklet i Rüsselsheim, og den produseres i Tyrkia, og er den første i en rekke på hele 22 nye modeller og oppgraderinger frem til 2017. 

– Hyundai i10 er blitt en A-segmentbil folk kjøper fordi de ønsker seg den; ikke fordi de MÅ kjøpe liten bil, sa bl.a. Europa-sjef Allan Rushforth under lanseringen for internasjonal presse på Sardinia forleden.

Innbydende interiør

Interiøret gir et gjennomarbeidet og innbydende inntrykk. Det finnes ingen synlige skruer eller metallfester i kabinen, og tofarget interiør med kontrasterende farge på dører og dashbord løfter inntrykket ytterligere. 

Den gode innvendige plassen overrasker, og med en gjennomsnittshøy (1,80) sjåfør med ”riktig” kjørestilling er det ennå god plass til en voksen passasjer bak ham. Bortsett fra beinplassen, bidrar også klassens beste takhøyde til god romfølelse. Bagasjerommet følger opp: 252 liter, som med nedfelt baksete kan økes til 1.046 liter.

Utstyrsnivåer

Hyundai i10 kommer med tre alternative utstyrsnivåer – prislederen Classic, Comfort/Comfort+ og Premium, og prisene starter noe over 120.000 kroner. Vi gjetter på at Ola Nordmann i størst grad vil velge de to mest påkostede utgavene.

(Saken fortsetter under bildet)

Innbydende tofarget interiørløsning. Foto: Dag Christian Holm

Comfort-versjonene har blant annet utstyr som el. vindusheiser foran og bak, oppvarmet ratt, høyderegulerbart førersete, autolåsing og lettmetallfelger. Comfort+ skiller seg ut med Bluetooth og parkeringsassistent.

Premium-kjøpere får dessuten  bakkestartassistent, blinklys i speil, LED kjørelys og tåkelys, automatisk klimaanlegg, kurvelys, delskinn ingteriør, cruise kontroll og fartsbegrenser og nøkkelfri start og lås – for å ha nevnt det viktigste.

Forbruk

Hyundai tilbyr to bensinmotorer til nyheten – en 3-sylindret 1,0 liter med 66 hk eller en 4-sylindret 1,25 liter med 87 hk. Rekkefireren er den klart sprekeste av de to, og sørger for 0-100 km/t på anstendige 12,3 sekunder (manuell girkasse). Toppfarten er 171 km/t. 

87 hk høres selvsagt ikke veldig mye ut, men når bilen har en egenvekt på bare 941 – 1.029 kg avhengig av utstyr, blir responsen slett ikke verst likevel.

Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er i denne utgaven 0,49 l/mil. Den mindre motoren skal kunne klare seg med 0,43 l/mil i BlueDrive-utgave, eller 0,47 i mer ”normal” versjon. BlueDrive er for øvrig registrert for fire personer, mens samtlige øvrige utgaver har plass til fem.

En favoritt?

Med sine kompakt ytre mål er selvsagt Hyundai i10 en glimrende bil i byen og der det ellers er trangt om plassen. Likevel overrasker den også positivt på landevei, og byr på veiegenskaper som gjør også litt lengre turer til en trivelig opplevelse – i alle fall så lenge bilen ikke fylles helt opp; da kan det nok bli litt mer anstrengende. 

Støydempingen er bra, fjæringskomforten er mer avstemt til behagelig enn sportslig kjøring og fjæringsbevegelsene opplevde vi som på høyde med større biler enn dette.

Med priser som også ligger i den behagelige enden av skalaen, er dette etter vår mening en nyhet som har alle muligheter til å hevde seg i et lite, men konkurransetøft segment. Vi blir overrasket dersom ikke Hyundai i10 blir en favoritt blant A-segment kunder.

HYUNDAI Modell: i10

Motor:  1,0/3-sylindret/66 hk eller 1,25/4-sylindret/87 hk. Maks. dreiemoment hhv 94 Nm/3500 o/min – 120 Nm/4000 o/min.

Drivverk:   Forhjulsdrift. 5-trinns manuell girkasse. Automatgir tilgjengelig.

Størrelse:   Lengde x bredde x høyde: 3665 x 1660 x 1500 mm 

Akselavstand: Fra 933 kg.

Egenvekt:  Flåtten er eierog daglig leder i Sveisemekanikk AS 1980–2001 samt eier og arbeidende styreformann i Sandvik Mekaniske AS 1990–2001, og er fortsatt eier i begge selskapene. 

Totalvekt: Fra 1.420 kg (BlueDrive 1.310 kg).

0-100 km/t: 14,9 sek (1,0) – 12,3 sek (1,25)

Toppfart: 155 – 171 km/t.

Forbruk: blandet kjøring: 0,43 – 0,49 l/mil (automatgir: 0,60 – 0,62 l/mil.

CO2-utslipp: 98 (BlueDrive) – 142 g/km (1,25/automatgir).

Priser: Fra ca. 120.000,-

Mer fra Forsiden

Utvider med KIA
Hestekrefter til tusen
Kul og litt annerledes
Stasjonsvognen er også en fulltreffer
Passer kjæledyr i ferien
E18 gir el-bil-boom
Fra flybase til næringslivets motor
Verdensnyhet fra Mitsubishi
Åpner kosmetisk vaskehall
Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord