Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Bilen som smaker av noe godt
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Bilen som smaker av noe godt

Med en god porsjon krefter, fine sportslige kjøreegenskaper og masser av utstyr, er Kia pro_ceed et flott alternativ for deg som er på jakt etter en kul og kjørevennlig bil uten at det må koste skjorta.

16.02.2014 kl. 11:00

I likhet med de fleste andre produsenter lager Kia en sinnaversjon av sin mellomklassemodell. VW har sin Golf GTI, Ford har Focus ST og Peugeot har 208 GTI for å nevne noen.

De to førstnevnte har noen hestekrefter mer enn Kiaen, men Golf er faktisk nesten 100.000 kroner dyrere enn pro_céed - og om 26 hestekrefter ekstra er verdt dette kan vel diskuteres. Nærmest konkurrent i så måte er nok Peugeot 208 GTI med 200 hk og en startpris på drøye 330.000 kroner.

Stilig design

Utvendig byr pro_ceed på et design som etter min mening trykker på en rekke riktige knapper hos dem som ser på bilen.

Den er linjelekker og langt stiligere enn 5-dørs varianten som også tilbys. Hekken domineres av "look a like" diffusere, doble eksospotter. Stilige ´18 alufelger med røde bremsekallipere som synes godt igjennom de unike GT-felgene. Fronten prydes av store frontlykter som strekker seg opp og skrått mot toppen på hjulbuene.

Bilen er også utstyrt med etter vår mening barske LED-lys under hovedlysene, og i stedet for å lage en stripe med LED-lys, har designerne tenkt nytt og plassert fire små øyne sammen på hver side slik at det nesten kan minne om en 4´er på en terning. Artig detalj som skiller seg ut fra massene.

Motoren

Under panseret har Kia plassert en 1,6-liters direkteinnsprøytet bensinmotor med turbo som yter 204 hk. Det er en passende mengde hestekrefter i denne bilen.

0-100 spurten gjøres unna på respektable 7,7 sekunder og topphastigheten er 230 km/t - begge deler er egentlig mer av akademisk interesse.

I det daglige vil man derimot glede seg over godt fraspark i mellomregisteret. Forbikjøringer går som en lek, og trekkraften er til stede over et bredt turtallsområde - noe som også betyr at man sjeldnere behøver å gire ned for å hente krefter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For dem som foretrekker automatgirkasse må vi skuffe og fortelle at den foreløpig kun leveres med 6-trinns manuell girkasse. Og det er kanskje mest passende på en bil av dette kaliberet. En bil hvor det er fokus på kjøreglede og sportslighet bør det være slik.

Vår prøvekjøring foregikk gjennom en kald uke i januar hvor bilen fikk kjøre mest på snø, men også tørre motorveier. Bilen har et stramt understell som innbyr til aktiv kjøring. Dog merker man også ujevnheter i underlaget godt - men misliker man dette er en bil som pro_ceed GT kanskje ikke det ideelle.

Utstyrsbonanza

Den norske importøren har vært raus med utstyrsspesifiseringen av pro_ceed, og de tilvalg man måtte gjøre er heldigvis trivelig priset.

Fra en omfattende standardutstyrsliste nevner vi noen av høydepunktene;  adaptive bi-xenon hovedlys, ryggesensor med kamera, filskiftevarsler, bakkestartassistent, hanskerom med kjølefunksjon, skinntrukket multifunksjonsratt, stemmestyrt bluetooth system, cruisekontroll, Recaro sportsseter i skinn/ alcantara, oppvarmet ratt...

Dette er etter min mening med på å gjøre bilen mer attraktiv - og apropos attraktiv - 7 års nybil garanti er Kia alene om, om burde i seg selv være salgsutløsende.

Bak rattet

Føremiljøet i Kia pro_céed er upåklagelig. Bøttesetene fra Recaro gir god støtte til både under og overkroppen. Ekstra korsryggstøtte justeres elektrisk med en knapp på siden av setet. Instrumenteringen er analog, men hastighetsmåleren er digital men har et analogt klassisk utseende.

Ved å trykke på den vesle "GT" knappen på rattet endrer den høyoppløste skjermen utseende og viser hastigheten med tall sammen med dreiemoment, ladetrykk på turboen og kjølevæsketemperatur.

Den øvrige instrumenteringen og plasseringen av ulike brytere og hendler er intuitivt plassert og man behøver ikke lete lenge for å finne det man har behov. Pluss i boka for en rekke oppbevaringsrom. God plass i dørene, et lite rom foran gearspaken, doble koppholdere i midtkonsollen. 

Best for to

Kia pro_ceed GT har tre dører som designmessig gjør den lekker, men ikke spesielt praktisk. På trange steder - f.eks. en typisk norsk parkeringsplass med dårlig avstand mellom bilene kan det være ugreit å komme inn eller ut av bilen. I så måte er 5-dørs varianten mer praktisk. Baksetet i pro_céed GT er snaut når det kommer til benplass.

Takhøyden er derimot godkjent. Og adkomsten til baksetet blir aldri lett på slike biler. Vi noterer pluss i boka for ISOFIX festepunkter i baksetet, men hvordan det er å buksere et barnesete - med eller uten barn inn er neppe noen stor fornøyelse. Men det er ikke greia med denne bilen. Dette er bilen med fokus på utseende og kjøreegenskaper - og er du på jakt etter mer praktisk orienterte varianter finnes det - men de heter ikke Kia pro_ceed GT.

Likevel er bilen relativt praktisk med et bagasjerom som svelger unna en relativ omfattende dagligvarehandel. Og baksetet kan legges med i splitten 1/3 - og da får man et nesten flatt gulv, og det åpner for større lasteoppdrag. Men igjen, det er ikke av praktiske hensyn man velger denne bilen - men fordi den vinner på utseende, kjørevennlighet, utstyr og pris.

Kia pro_céed GT

Drivverk: 1,6 l R4 bensin 204 hk, forhjulstrekk

Girkasse: 6-trinns manuell 

0-100 km/t:  7,7 sekunder

Topphastighet:  230 km/t

Dreiemoment:  265 Nm v/ 1.750 - 4.500 o/min

Forbruk (snitt) - Utslipp:  0,74 l/mil - 171 g/km

Lengde/bredde/høyde: 4.310/1.780/1.430 mm

Akselavstand:  2.650 mm

Bagasjeromvolum: 140 l.

Egenvekt eks. fører: 1.284 kg 

Pris:  Fra kr. 389.900

+  Pris, utstyr, design og kjøreegenskaper.

-  Store dører, vanskelig adkomst til baksetet og dårlig sikt bakover.

Mer fra Forsiden

Utvider med KIA
Hestekrefter til tusen
Kul og litt annerledes
Stasjonsvognen er også en fulltreffer
Passer kjæledyr i ferien
E18 gir el-bil-boom
Fra flybase til næringslivets motor
Verdensnyhet fra Mitsubishi
Åpner kosmetisk vaskehall
Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord