Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Big in Japan
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Tokyo Motorshow 2013. Alle foto: Dag Christian Holm

Big in Japan

Vi har besøkt bilutstillingen i Tokyo og bringer deg de viktige og de mindre viktige nyhetene fra den pågående bilmessa på andre siden av jordkloden.

03.12.2013 kl. 09:00

Selv om utstillingen omfang ikke er blant de aller største bilutstillingene, er det utvilsomt en av de mest innholdsrike.

Årets Tokyo-utstilling dreide seg ikke uventet om miljø, luksus og heftige ytelser i skjønn forening. Japan er på størrelse med Norge men har nærmere 130 millioner innbyggere, og da sier det seg selv at biler med lavt utslipp og til dels med beskjeden størrelse er en nødvendighet.

For tiden er 60 prosent av nybilsalget hybrider i Japan. Elbilincentivene i Norge lar de seg imponere over, men har ikke troen på at elbiler er verdens frelse...

Lexus LF-NX:

– Denne kommer neste høst, forteller Lexus-sjef I Norge Jan Christian Holm om den nye kompakt SUV´en som foreløpig har fått navnet LF-NX. - Designet blir nok noe nedtonetsammenlignet det vi ser her men det blir en bil som skal skille seg litt ut, og det blir spennende å få en bilmodell som skal konkurrere mot Audi Q5 og BMW X3, sier Jan Christian Holm. Bilen vil bli produsert både med firehjulstrekk og som tohjulstrekker og kommer med samme hybridlinje som IS300h - men ikke med 2,5 -liters bensinmotor. En nyutviklet 2-liters motor skal sørge for drivkraften sammen med en elektrisk motor. - Dette blir på en måte vår stasjonsvogn, legger Holm til. 

(Saken fortsetter under bildet)

– Denne kommer neste høst, forteller Lexus-sjef I Norge Jan Christian Holm om den nye kompakt SUV´en.

Mazda 3 Skyactive Hybrid:

Også Mazda arbeider med hybride løsninger på bilene sine. I Tokyo viste de frem en produksjonsklar Mazda 3 med hybrid drivlinje. - Vi jobber for å få denne bilen til Norge, sier Mazda-sjef i Norge, Karianne Westby. Undertegnede har som en av to norske journalister prøvekjørt nykommeren. Det kan du lese om i en separat artikkel senere.

(Saken fortsetter under bildet)

Mazda 3 Skyactive Hybrid

Lexus RC Coupé:

RC Coupé skal i følge Lexus rendyrek kjøregleden som kan oppleves gjennom enten en 3,5-liters bensinmotor eller en hybrid drivlinje bestående av en 2,5 liters bensinmotor. 4-seteren med to dører er 4,7 meter lang og har et potent og sporty utseende.

(Saken fortsetter under bildet)

Lexus RC Concept

Mercedes-Benz S65 AMG:

Den heftige nyhetene signert Mercedes´moroavdeling AMG preget Mercedes-standen i Tokyo. Den luksuriøse sedanen S-klasse var utstyrt med en 6-liters motor på imponerende 630 hk som sender den digre bilen fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Den 12-sylindrede motoren er i følge produsenten svært miljøvennlig i sin klasse selv om den har et co2-utslipp på 279 gram pr.km.

(Saken fortsetter under bildet)

Mercedes-Benz S65 AMG

Honda New Urban SUV:

I 2015 skal Honda lansere en ny kompakt SUV/ crossover i europa, men allerede i desember i år vil den komme på hjemmemarkedet i Japan. Da med navnet Vezel - antagelig et navn vi ikke får se i europa. Den vil også være tilgjengelig med hybrid drivlinje hvor en effektiv 1,5 liters bensinmotor jobber sammen med elektromotoren. Bilen har et coupéaktig utseende og ser ganske annerledes ut en en krympet CR-V.

(Saken fortsetter under bildet)

Honda Vezel

Porsche Macan:

Porsches nye lillebror til SUV´en Cayenne er nå klar. Den har blitt døpt Macan og skal etter sigende få en innstegspris på drøye 800.000 kroner i Norge. I global sammenheng er dette en svært viktig bil for Porsche som nå kommer til å øke sitt salsgvolum betydelig - noe som igjen betyr mer penger til utvikling av enda flere modeller. For Norge er utvilsomt minste dieselmotor på 211 hk den mest interessante alternativet.

(Saken fortsetter under bildet)

Porsche Macan

Nissan GT-R Nismo

Nissan viste også frem sin Nismo-utgave av verstingen GT-R som allerede i originaltapning er ganske brutal. Motoren under panseret er en 3,8-liters V6 bensinmotor som i Nismo-versjonen yter saftige 600 hk. Bilen vil komme i salg i europa en gang i løpet av neste år og både pris og tilgjengelighet er ukjent i skrivende stund. En rekke grep er gjort med bilen for å få den som en kompromissløs kjøremaskin. Blant annet er aerodynamikken finjustert slik at bilen får mest mulig marktrykk når det begynner å gå fort. 

(Saken fortsetter under bildet)

Nissan GT-R Nismo

Subaru Levorg Concept:

Også den norske Subaru-importøren var på plass i Tokyo for å se nærmere på Levorg som etter informasjonsdirektør Stian Thranes mening er meget aktuell for Norge. - Dette er en Legacy-størrelse bil som også kommer med en effektiv og drivstoffvennlig 1,6-liters bensinmotor og selvsagt firehjulstrekk og automat - en kombinasjon som passer meget godt i Norge. - Foreløpig er ingen ting avklart, men dette kan være en meget aktuell bil for Norge når den endelige påroduksjonsversjonen står klar, sier Thrane. Bilen vil også være tilgjengelig i en 300 hk “sinna-versjon”.

(Saken fortsetter under bildet)

Subaru Levorg Concept

BMW 4-serie cabriolet

BMW hadde valgt Tokyo som visningssted av den nye cabrioletversjonen av 4-serien som akkurat har hatt premiere i det norske markedet. Produsenten selv hevder at cabrioleten setter en standard i sin klasse. Bilen er i første omgang tilgjengelig som 435-versjon, altså med en 3-liters rekkesekser under panseret som yter 306 hk og gjør unna 0-100 spurten på 5,5 sekunder.

(Saken fortsetter under bildet)

BMW 4-serie cabriolet

Daihatsu Deca Deca:

Daihatsus slagord på utstillingen var Play Tomorrow, og ja, leke det gjør Daihatsu ihvertfall med “boksen” Deca Deca. Rause innvendige plassforhold smeltes sammen med godt utsyn for samtlige passasjerer. Dørene som åpnes motsatt vei gir enkel adkomst til kupeen. Men om dette noen sinne vil finne veien til det norske markedet er sterkt usikkert.

(Saken fortsetter under bildet)

Daihatsu Deca Deca

Toyota FV2:

Med en lengde på 3 meter og utseende som mildt sagt skiller seg ut i mengden, er FV2 signert Toyota et kjøretøy å ta i nærmere øyensyn. Den styres på samme måte som en Segway - altså ved å lene seg fremover eller til siden for å øke i hastighet eller svinge. FV2 kommuniserer dessuten med tilsvarende kjøretøy og andre biler slik at en eventuell kollisjon avverges. Toyota hevder at dette er et kjøretøy man vokser sammen med - og etterhvert som FV2 lærer seg kjørestilen og deg vil den kunne bistå deg med den kjørehjelpen du har behov for og den vil, basert på ditt humør, også kunne foreslå ulike kjøruter.

(Saken fortsetter under bildet)

Toyota FV2

Mitsubishi GC-PHEV

Selv kaller Mitsubishi denne bilen for enste generasjons SUV med ordentlig firehjulstrekksystem. Kanskje er dette den spede begynnelsen på neste Pajero?

Den utstilte modellen hadde sidehengslede dører som gjør adgangen til 4 kapteinstoler ombord enkel. GC-PHEV er utstyrt med en 3-liters turboladet bensinmotor og en 8-trinns automatgirkasse. “PHEV”-begrepet i navnet betyr Plug in hybrid (ladbar hybrid) og bilen har også en 70kw sterk elektromotor som er med på å gi gode kraftreserver og ikke minst et co2-utslipp som etter sigende skal krype under 100-grams grensa.

(Saken fortsetter under bildet)

Mitsubishi GC-PHEV

Nissan IDx Freeflow:

Nissan overrasket alle med flere spenstige konseptbiler speiselt myntet på ungdommen. IDx Freeflow spiller på et annerledes kult utseende, langt vekk fra kjedelige familiebiler. Den er et slags ungdomsfrieri. Rekruttering til bilbransjen er nemlig et voksende problem i Japan. Produksjon flyttes til lavkostland og kollektivtilbudet blir stadig bedre. Interessen for bil er ikke som før og IDx Freeflow er et forsøk på å skape entusiasme hos de yngre...

(Saken fortsetter under bildet)

Nissan IDx Freeflow