Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Best på plass
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Bilde 1 av 4.

Best på plass

Med et hav av plass og solide kjøreegenskaper kommer Civic Tourer inn som et meget attraktiv alternativ i markedets største segment. Vi har prøvekjørt bilen som dukker opp i Norge på nyåret.

03.01.2014 kl. 12:00

Som kunde i C-segmentet hvor konkurrentene bl.a. heter VW Golf, Ford Focus og Skoda Octavia, har utvalget aldri vært bedre enn nå - og nå kommer Honda Civic som i stasjonsvognutførelse ikke bare byr på klassens største bagasjerom. For etter undertegnedes mening har den også kjøreegenskaper som er blant de beste i denne klassen.

6.000 fornuftige kroner

Er du i markedet for en mellomstor bil med god plass til passasjerer og bagasje er utvilsomt Civic Tourer en bil å ha med på handlelista. Påslaget på 6.000 kroner for stasjonsvognkarosseriet er verdt hver eneste krone.

Daglig leder Anders Hennie hos importøren forteller at de planlegger å selge 600 stasjonsvogner neste år og 400 kombikupeer.

Men at fordelingsnøkkelen kan endres og ikke minst det totale antallet økes.

– Vi har ikke vært representert med en stasjonsvogn i dette segmentet siden 90-tallet og har flere tøffe konkurrenter, sier Hennie. 

Et hav av plass

I sin klasse er det ingen som slår Honda Civic på lasteplass. Hele 624 liter er tilgjengelig - under innsynsgardinen. Og legges baksetet ned åpenbarer hele 1.668 liter seg. Til sammenligning har Skoda Octavia stasjonsvogn 610 liter og Golf stasjonsvogn 605 liter. Toyota Auris TS har 530 liter.

Ford Focus stasjonsvogn har “kun” 505 liter. En ting er selve litrene med last - en annen ting er innredningen i lasterommet og hvor enkelt det er å utnytte det.

Vi har enda ikke fått tatt barnevogntesten som naturlig nok er et viktig poeng for småbarnsforeldre som titter på en bil i denne klassen. Går vogna rett inn eller sidelengs inn? Dette skal vi komme tilbake til når vi får prøvekjørt bilen på norske veier.

Men under prøvekjøringen av bilen fikk vi testet lastekapasiteten med ulike kofferter. Og det er imponerende hvor mye bagasjerommet svelger unna før seter må legges ned. Under lastegulvet finnes 117 av de i alt 624 litrene - det er akkurat nok til å gjemme unna to vanlige flykabinkofferter.

Lasterommet er enkelt å utnytte og de innvendige støtdempertårne tar ikke mye plass. Baksetet kan legges ned helt flatt i den vanlige 60/40 splitten. 

Genial innredningsløsning

Civic Tourer er også utstyrt med Hondas geniale “Magic Seats” som er en løsning hvor sitteputene i baksetet kan vippes opp og bakover slik at det man får verdifull høy lasteplass i bakkant av forsetene.

Dette er mulig siden Honda har flyttet drivstofftanken frem - til under forsetene i stedet. Med disse løsningene har man overraskende stor lastefleksibilitet i Honda Civic Tourer. 

Baksetet er på det jevne og førsteinntrykket er positivt - særlig i høyden.

Her har Honda ikke falt for fristelsen med å skrå taket nedover for mye for å gjøre bilen enda mer sporty.

Vi noterer også pluss i boka for lav innlastingshøyde og for et lastenett som kan plasseres i to ulike posisjoner- enten i bakkant av baksetene eller i bakkant av forsetene. 

Kjørevennlig

I likhet med 5-dørs kjører også stasjonsvogna godt og har forutsigbare trygge veiegenskaper.

Testbilene var utstyrt med Hondas nye adaptive dempersystem som lar føreren velge mellom tre ulike dempemodus på bakakselen; komfort, normal eller sport. Litt forskjell var det mellom modusene, men vi kunne ønsket oss at også styring, motorrespons endret karakter.

Bilen gir også et inntrykk av å være godt isolert mot støy fra verden utenfor, fra motorrommet og ikke minst veiunderlaget. Men dette skal vi se nærmere på når bilen kommer til Norge. Civic Tourer vil bli levert med 1,6 i-DTEC dieselmotor på 120 hk eller 1,8 i-VTEC bensinmotor på 142 hk.

Sistnevnte kan også leveres i kombinasjon med automatgirkasse.

Vi prøvekjørte bilen med bensinmotoren, men tipper dieselmotoren vil være det de fleste nordmenn kjøper seg. Denne motoren ble introdusert i 5-dørs Civic for et lite år siden og i fjor høst i CR-V.

Avansert

Honda introduserer også en rekke nye sikkerhetssystemer på Civic Tourer som også vil dukke opp på kombikupeen etterhvert. De har laget to ulike pakker ved navn ADAS1 og ADAS2. I tillegg finnes de vanlige utstyrsnivåene Comfort, Sport, Lifestyle og Executive. Nå er Honda heller ikke spesielt dyre på ekstrautstyr, og selv om man går “all the way” er det ikke avskrekkende med tanke på alt man får med og ikke minst hvor god annenhåndsverdien blir. Men tilbake til de nye sensorbaserte sikkerhetssystemene.

Bilen benytter en kombinasjon av kameraer og radarteknologi som gjør at Civic Tourer kan utstyres med automatisk fjernlyssystem, trafikkskilt gjenkjenning, filholderassistent, varslingssystem for frontkollisjon og aktivt bybremsesystem som automatisk bremser bilen i lavere hastigheter.

Blindsonevarsling og overvåkningssystem for kryssende trafikk er kjekt når man rygger. Civic Tourer har også adaptiv cruisekontroll.

Med disse innovasjonene står ikke Honda på noen måte tilbake for innovative konkurrenter - snarere tvert i mot. De har nesten satt en ny sikkerhetsstandard.

HONDA CIVIC TOURER

Honda Civic Tourer 1,8 Executive Navi ADAS2

Drivverk:  1,8 l R4 bensin 142 hk, forhjulstrekk

Girkasse:  6-trinns manuell 

0-100 km/t:  9,2 sekunder

Topphastighet:  210 km/t

Dreiemoment:  174 Nm v/ 4.300 o/min

Forbruk - Utslipp:  0,62 l/mil - 146 g/km

Lengde/bredde/høyde:  4.535/1.770/1.480 mm

Akselavstand:  2.600mm

Bagasjeromvolum:  624 liter 

Egenvekt eks. fører:  1.752 kg 

Pris:  Fra kr. 253.000

Testet bil:  kr. 344.000

Pluss: Plass, design og kjørevennlighet

Minus: For mange utstyrsvarianter og dårlig utsyn bakover

Mer fra Forsiden

Utvider med KIA
Hestekrefter til tusen
Kul og litt annerledes
Stasjonsvognen er også en fulltreffer
Passer kjæledyr i ferien
E18 gir el-bil-boom
Fra flybase til næringslivets motor
Verdensnyhet fra Mitsubishi
Åpner kosmetisk vaskehall
Vestfold Blad ble til Byavisa Sandefjord