Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
JIPPI! Får vi ny E18 før sommeren?
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no
Leserinnlegg

JIPPI! Får vi ny E18 før sommeren?

Eller, kanskje ikke helt jippi. For sammen med flott ny vei, kommer bompengene. Og med bompengene kommer mer trafikk på sideveinettet. Det er rart hvordan alt har to sider.

Liv Karto, Vestfold Høyre - 04.02.2014 kl. 08:36

Men for å begynne med medaljens forside. Med nye E18 vil beboere i Asker, Bærum og Drammen helt sikkert få øynene opp for hvor flott fylke vi har, og at Vestfold er et sted det går an å bosette seg, i et fylke tilnærmet fritt for rushtrafikk og hyggeligere boligpriser. Sammenligner vi oss med Oslo, er det fritt for rushtrafikk.

Med den nye veien vil de også oppdage at det går an å nå resten av verden fra Vestfold, at det er raskere og enklere å ta fly fra Torp enn fra Gardemoen.

Også næringslivet vil se at Vestfold er det rette stedet å etablere ny næring, eller flytte den gamle.

LES OGSÅ: – Bompengene rammer bedriftene

De vil oppdage at tomteprisene er snillere her enn i de store bysentra, de vil også være glad for å slippe rushtrafikk, og de vil oppdage at Vestfold er verdens navle, i alle fall ikke langt unna. Vi har flott natur, flott klima, flotte bomiljøer, flott vei og flott flyplass, etter hvert vil vi også få flott jernbane, gjennom hele Vestfold!

Og dette er noe Vestfold sårt trenger. Både næringsbarometre og levekårsundersøkelser viser det.

Den nye veien gjør veien til Vestfold kort, det må vi utnytte for alt hva det er verdt!

Men så var det medaljens bakside, også kalt bompengeavgiftene, da. For denne veien er ikke gratis å kjøre på.

At vi skulle betale litt forsto de aller fleste av oss var den eneste veien til målet. Men at vi bilister endte opp med en stadig større del av kaka, er vanskeligere å svelge.

En iherdig fylkesordfører har sammen med et kobbel av gode medhjelpere til nå klart å redusere avgiften til 85 kroner gjennom Vestfold. Og vi er ikke i tvil om at vår nye regjering forstår hvor viktig dette er for Vestfold-samfunnet og gjør sitt ytterste for å redusere bompengeavgiftene ytterligere, i alle fall til 55 kroner.

Jeg har derfor lyst til å hjelpe de som sitter med kalkulatorene med litt fakta:

• 85 kroner en vei svir i en pendlers lønningspose. Enkel hoderegning viser at det blir 170 kroner dagen. Og jobber man 5 dager i uken blir det 850 kroner uken, eller 2500 i måneden. 2500 kroner ekstra ut i måneden, det svir for mange!

LES OGSÅ: – Høye bompriser kan ta liv

• Når 30% av oss pendler hver dag mellom byene i Vestfold er det ikke bare i den enkeltes lønningsposen høye bomavgiftene svir. Økt bruk av sideveinettet vil føre til store ekstra kostander for fylkeskommunen. Vi sliter allerede i dag med et etterslep på vedlikeholdskostnader på veinettet i Vestfold på 950 millioner kroner.

• Dersom vi ikke skal betale bompenger og ikke skal benytte sideveinettet, finnes det selvfølgelig alternativer. Vi kan kjøpe el-bil, eller bruke offentlig kommunikasjon. Eller, hvis ikke noe av dette heller går, går det selvfølgelig an å bytte jobb, i alle fall for de som får ny jobb i hjemkommunen. Og selvfølgelig, man kan jo flytte etter jobben. Litt trist med etablerte vennekretser for både barn og voksne og hus og miljøer vi er knyttet til, men vi må jo tjene penger.

Vestfoldsamfunnet jobber for å bli et tettere sammensveiset fylke hvor det ikke er nødvendig å tilrettelegge for alt i alle kommunene.

For eksempel er vi enige om at Bakkenteigen er universitetet vårt, vi er i ferd med å bli enige om at Larvik Havn skal være godshavnen vår, og vi er enige om at Torp er flyplassen vår.

Derfor er det avgjørende at vi vestfoldinger kan forflytte oss enkelt i fylket vårt. For høye bompenger vil hindre det. At bompengesatsene skal være årsak til at vi ikke lenger kan bevege oss slik vi vil mellom kommunene, slår ben under det som er Vestfolds største fordel, vi er et lite fylke med korte avstander som gjør oss i stand til å bygge videre på kommunenes sterke sider for å bil et av de beste fylkene i landet å drive næring og å bo i.

Da kan det ikke koste «skjorta» å komme fra sted til sted, ikke engang med bil!

Liv Karto, Vestfold Høyre

Liv Karto

Fylkestingsmedlem

Vestfold Høyre

Marianne Henriksen

Marianne Henriksen
Redaktør