Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
På to hjul til Østersjøen
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

14:00

Jazzkafe med New Orleans Jazz Cab

Sted: Quality Hotel TØnsberg

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

FINT:  Fra idylliske Fjällbacka på den svenske Vestkysten. Sykkeltur Sandefjord-Østersjøen.

På to hjul til Østersjøen

Med Sandefjord – Strömstad-ferja som første delmål tok Byavisas utsendte pedalene fatt. Ei uke og 60 mil senere var Østersjøen i sikte etter flotte sommerdager langs den svenske Vestkysten og Göta kanal.

Tom Helgesen - 07.04.2014 kl. 15:10

– Ikke alltid syklister har fordeler, men her har vi det, sier kartleseren, i det vi ruller forbi hele bilkøen og ankommer som de aller første til bildekket på Color Lines båt til Strömstad. 

Selvsagt kommer vi først ut av båten også. De neste dagene venter sol, sommer og den svenske skjærgården. Vestkysten er helt klart på høyde med norsk kystnatur, for også hos ”söta bror” ligger perlene på rad og rekke.

Fjällbacka 

Krimforfatter Camilla Läckberg har forvandlet idylliske Fjällbacka til Sveriges mest mordbelastede område i sine romaner. I virkeligheten er dette en av broderfolkets største idyller. En sørlandsperle vil vel en nordmann kalle det med sine små trehus i trange gater. Midt i Fjällbacka ligger også det 74 meter høye Vetteberget som er gjennomskåret av Kungsklyftan. Det het tidligere Ramneklovan, men fikk sitt navn etter at kong Oscar II var her i 1887. Kløfta er kjent både fra Läckbergs bøker og ikke minst som Helvetesgapet i ”Ronja Røverdatter”.

Ellers kan tettstedet friste med både natur og kultur om sommeren. De som elsker Bohuslän og kajakkpadling, har et kjempeflott utgangspunkt for å utforske skjærgården akkurat her. Fjällbacka har også et herlig friluftsbad ved sjøen uten noen form for inngangsbilletter, Badholmen, hvor alle fritt kan ta et bad eller prøve en utfordring fra stupetårnet.

Langs Vestkysten og inn i landet

Intet tre vokser inn i himmelen, så vi må opp på sykkelsetene og videre nedover Vestkysten. Like før Lysekil triller vi syklene på den kombinerte bil- og passasjerferga som trafikkerer over den smale fjorden Gullmarn. Utrolig nok gratis for alle veifarende, og fornøyde tråkker vi på med Uddevalla som neste mål. Like ved det gamle verftet i byen fristet sengene på Hotel Riverside da trærne begynte å kaste sine lange skygger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SLUSER: Berg sluser er det største sluseanlegget i Göta kanal.

På sykkeltur gjelder det å finne veier med liten biltrafikk. På de fleste turiststeder var det enkelt å få tak i lokale kart, så derfor ble Vänerns sørside ved Vänersborg siktet inn på kartet neste dag. Båten vi trodde gikk til Mariestad over Sveriges største innsjø eksisterte ikke. Litt ”lange i maska” måtte vi tråkke omveien om Lidköping og ny overnatting. Neste morgen kom vi derfor ikke i båt, men med tog de 65 kilometerne til Mariestad. Västtågen tok med sykler med et smil, og i vognene hadde de til og med egne belter til å feste syklene med.

Göta kanal

Egentlig hadde Byavisas utsendte Sverige-korrespondent tenkt å sykle langs hele Göta kanal. Den starter offisielt ved Sjötorp ved Vänern, men vi sykla ”straka vägen” rett til kanalen fra Mariestad til Töreboda. Deretter ble det uforglemmelige dager i strålende sommervær langs Sveriges største turistattraksjon. Hele tre millioner besøkende er innom kanalen på en eller annen måte. Göta kanal er kåret til årtusenets svenske byggverk, og det sier vel sitt? 58 000 soldater gravde 87 kilometer kanal for hånd i perioden 1810-1832. Med sine 58 sluser fikk dette enorme prosjektet store ringvirkninger i det svenske samfunnet. 

Karlsborg festning

Etter å ha passer diverse sluser og bruer, dukker festningsbyen Karlsborg opp ved Vätterns vestbredd. Det mektiga festningsbygget på Vanäs Udde ble påbegynt 1819. Ikke alt innen offentlig byggplanlegging går det som skal. Derfor ble ikke byggeperioden på festningen ti år, men hele 90 år. Årsaken til denne gigantfestningen og turistattraksjon, som er hele fem kilometer i omkrets, er Sveriges tap av Finland til Russland i krigen i 1808-09. Med Stockholm plutselig som en grenseby mot den store fienden i øst, skulle Karlsborg omtrent bli en ny hovedstad der kongefamilien, regeringen og landets gullreserver skulle flyttes i sikkerhet om det skulle bli krig på nytt. Det skjedde aldri, men i dag er det fremdeles forsvarsvirksomhet i mange av de store bygningene. Ja, ett av byggene regnes til og med som Europas lengste, oppvarmede bygg!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VÄTTERN: Vadstena slott ved Vättern.

Strekningen fra Sjötorp til Mem ved Østersjøen er 190 kilometer, men det er langs vannveien. Vår sykkeltur ble nok noe lengre, men det ble båttransport over mektige Vättern og det lange vannet Roxen. Førstnevnte gikk selvsagt ikke rett over innsjøen til Motala og Göta kanal, men båten hadde landkjenning ved Hästholmen. Dermed ble det 45 kilometer nordover til kanalen på sykkel.  

Middelalderbyen Vadstena

Aldri er det galt, så er det godt for noe. ”Strafferunden” førte oss til den utrolige middelalderbyen Vadstena ved Vätterns bredd. Her ligger Nordens best bevarte renessanseslott fra 1500-tallet og et fantastisk kloster pluss klosterkirke. Du føler virkelig historiens puls på en rusletur mellom alle middelalderbygningene i Vadstena. Det er til og med mulig å overnatte i flere av bygningene som tilhører klosteret.  

Egentlig er hele turen langs Göta kanal en reise gjennom svensk historie. Ikke rart flere millioner besøker denne turistatmagneten hvert år. I Bergs berømte slusetrapp, Carl Johans sluser, med syv sammenhengende sluser, løftes og senkes båtene ikke mindre enn 18,8 meter for å utjevne nivåforskjellen til innsjøen Roxen. Dette er et skuespill som samler tusentalls tilskuere på flotte sommerdager.

Saltvann i sikte

Siste etappe langs Göta kanal går forbi Söderköping hvor det syder av turister, servering og båtliv langs kanalen. Ved Mem er det saltvann i sikte, og endestasjon for dette sykkeleventyret. Da blir de siste omdreiningene på sykkelhjulet foretatt opp til Norrköping.    

Hjemreisen videre via Stockholm og til Oslo er en annen historie. Sykkel på tog med Statens Järnvägar er en håpløs affære. Det blir krangling med konduktører, for sykler vil de ikke se på toget. Så til slutt blir det ekspressbuss til Oslo med to sykler i bagasjerommet under bussen pålagt innpakket i papp kjøpt på Clas Ohlson i den svenske hovedstaden.

PS: Se mer om Göta kanal på: www.gotakanal.se 

GÖTA KANAL: Wasa Lejon i Göta kanal med Göta Hotell i bakgrunnen.