Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Med blikk for reiselivsmarkedet
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Merete Falch og Kristin Øhrn har nylig arrangert Norges største reiselivsmesse på Telenor Arena. Foto: Tom Brodin

Med blikk for reiselivsmarkedet

– Det er liten tvil om at de aller fleste av oss stoler aller mest på reiseanbefalinger fra venner, sier messearrangørene Merete Falch og Kristin Nydahl Øhrn.

22.01.2014 kl. 09:05

Nordmenn har god råd og drar gjerne på tre, fire årlige utenlandsturer. Når de skal finne inspirasjon, oppsøker de gjerne reiselivsmesser.

Norges største ble arrangert på Telenor Arena på Fornebu forrige helg.

En noe mindre utgave skal arrangeres på messeområdet i Tønsberg kommende lørdag og søndag, med mange utstillere der også. 

Den største og mest spektakulære blir utstillingen om de to Abora-ekspedisjonene med sivbåt i Middelhavet og over Atlanterhavet. Tyskeren Dominique Görlits har utviklet Thor Heyerdahls ideer et hakk videre og har bevist at det er mulig å krysse mot vinden også med disse farkostene. Nå planlegges enda en ekspedisjon, som det rekrutteres mannskap til på messa.

Og lørdag kommer den pensjonerte NRK-journalisten Einar Lunde og holder foredrag om Sør-Afrika. 

Øhrn og Falch

Felles for messene både i Oslo og Tønsberg er at de samme to damene står som arrangører gjennom selskapet K2 Marketing AS. De har etter hvert blitt svært så drevne messearrangører med til sammen over femti messer bak seg.

Damene er Merete Falch og Kristin Nydahl Øhrn, og de har, som navnene tilsier, et veldig godt overblikk over hva som til enhver tid rører seg i reiselivsmarkedet. Nå er kombinasjonsferier i skuddet.

– Det er for eksempel blitt veldig vanlig å hoppe av New York-flyet i Reykjavik og bli der tre, fire dager, blant annet for å kose seg med et bad i den blå lagune, forklarer Falch. Og legger til at de reisende likevel får tid til en skikkelig storbyferie i den amerikanske metropolen i den andre enden av ferien.

– Eller kombinerer safari i Afrika med noen dager rett ut på stranda supplerer Øhrn. – Eller strandliv i Hellas kombinert med opphold på et aktivitets- og helsesenter. Eller …

For kombinasjonene er veldig mange for den som har fantasi og lar seg inspirere. Og felles for veldig mange av dem, er at det inngår elementer av aktiviteter. 

Lavprisfly

De to kompanjongene peker på Norwegian og Ryanair som helt vesentlige aktører for at vi så til de grader har endret reisemønster på kort tid.

– Veldig mange har mulighet til å legge ferien sin til tidspunkter der de i beste fall kan få billettene for bare noen hundrelapper, forteller de. 

Da er det ikke rart at svært mange av oss kan tillate seg å reise til utlandet flere ganger årlig, blant annet også fordi vi blir inspirert av mer og mindre nære venner på sosiale medier.

– Vi får stadige påminnelser, med fristende bilder, blant annet på facebook. Og det er liten tvil om at de aller fleste av oss stoler aller mest på reiseanbefalinger fra venner.

Stort mangfold

Derfor er det nok ganske sikkert slik at aktørene på reiselivsmessa på Telenor Arena i praksis når ut til mange flere enn de 45.390 besøkende som var til stede i løpet av de tre dagene messa varte. Dette øker naturligvis verdien for utstillerne, som har erfart at de får mye igjen for pengene de investerer.

– Veldig mange har allerede meldt seg på for 2015, sier Kristin fornøyd. Og forteller at alle temaer og hele bredden innen reiselivsbransjen, samt alle verdensdeler, er representert. Til og med funksjonærer fra flere fjerntliggende ambassader står på stand for å tiltrekke seg reiseglade nordmenn, i likhet med småaktører ytterst i Vestfold-skjærgården.

Eventyrlig vekst

Merete Falch og Kristin Nydahl Øhrn hadde ikke anelse om hvilken suksess som lå foran dem da de i 2001 bestemte seg for å forsøke å arrangere reiselivsmesse i hjembyen Tønsberg på den magiske datoen 02-02-02.

– Da vi, etter det vi oppfattet som en rimelig grei suksess etter første messe, leverte ut evelueringsskjemaer der det ene spørsmålet var om utstillerne kunne tenke seg å komme tilbake om fem år, ble det nærmest et krav om at vi skulle arrangere messe nummer to allerede året etter, forteller de.

Så Merete sa opp stillingen sin som økonomisjef i NLI på Vear dagen etter messegjennomføringen, mens Kristin drøyde halvannen ukes tid før hun gjorde det samme i markedsavdelingen i Tønsbergs Blad. De har ikke angret, og siden har det vært årlige messer i både Tønsberg, Stavanger og Trondheim, før den sistnevnte ble kuttet ut av kapasitetshensyn til fordel for Telenor Arena i Oslo i 2012.

Store dimensjoner

Årsaken var at utstillerne var så fornøyde at de ønsket seg det samme konseptet i hovedstaden, så da tok damene sjansen på å bestille lokaler der for januar 2012.

– Vi hadde ingen anelse om hvilke dimensjoner det dreide seg om da vi satte i gang. Først bestilte vi bare konferansedelen på Telenor Arena. Den er på rundt to tusen kvadratmeter. Allerede døgnet etter at vi åpnet for utstillerne for å bestille standplass, var dette arealet fylt opp. Men heldigvis viste selve matta i den digre hallen seg å være ledig den aktuelle helga. Dermed kunne vi gjennomføre en utstilling på hele 7.500 kvadratmeter, parallelt med Oslo Lifestyle som benyttet resten. Siden den gang har vi benyttet hele Telenor Arenas nær fjorten mål store areal. Og nå sist var kapasiteten sprengt, med elleve firmaer som dessverre ikke fikk plass, opplyser Kristin.

Danket ut Lillestrøm-messa

Merete forteller at de var veldig spente da den store dagen nærmet seg for to år siden og ble enige med seg selv om at de skulle være storfornøyde med 25.000 reiselystne besøkende.

– Så da vi kunne telle opp 41.200 da søndagen var over, var vi overveldet.

Det var nok også Norges Varemesse på Lillestrøm, som besluttet å avvikle den årlige reiselivsmessa etter et kvart århundres drift. 

Med Tønsberg-kvinnenes suksess i bakhodet, virker begrunnelsen for avviklingen, som vi finner på nettet, noe underlig:

«Vi ser over tid at reiselivsbransjen har endret sine prioriteringer og redusert sin satsning på messen som markedsføringskanal.»

Dette har Falch og Øhrn grundig motbevist.

Men de bedyrer at de slett ikke hadde noen ambisjoner om å være «rovfugler».

– Nei, om vi i det hele tatt ville lykkes, var vi sikre på at messene på Lillestrøm og i Oslo kunne leve side om side. Utstillerne ville det imidlertid annerledes og ønsket ikke lenger å delta på Lillestrøm. 

Dermed er det bare ei nasjonal offisiell messe i Norge, nemlig: Reiselivsmessen Oslo – Telenor Arena arrangert av Kristin Øhrn og Merete Falch i Tønsberg-firmaet K2Marketing AS.