Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Blir den neste havgående sivbåten bygd i Tønsberg?
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Blir den neste havgående sivbåten bygd i Tønsberg?

– Vi må jo bygge sivbåten på Vikingodden i Tønsberg.

19.01.2014 kl. 11:20

Eventyreren Eivind Luthen er ikke i tvil, når han på reiselivsmessa på Telenor Arena på Fornebu får lære om de tidligere tysk-norske Abora-ekspedisjonene og Abora IV-ekspedisjonen, som nå planlegges.

– Det vil bli en fantastisk kulturutveksling på stedet der vi bygde Saga Oseberg.

Luthen, som er på reiselivsmessa for å inspirere folk til å komme til vikingbyen Tønsberg og vikingfylket Vestfold, både forbauses og imponeres av Abora-gjengen, som tok opp arven etter Vestfolds egen Thor Heyerdahl. Og når han får høre at Flybåtgründer Arne Osmundsvaag var skipper på Abora II under ekspedisjonen i Middelhavet i 2002, får han helt hakeslepp.

– Jeg trodde jeg kjente deg Arne, utbryter Eivind, – men dette har du aldri fortalt meg om. Nå først skjønner jeg at du er enda gærnere enn meg!

Vikinger og indianere

Det høres ut som Luthens idé er i overkant luftig, men Flybåt-Arne avviser den slett ikke som umulig. 

– Det er minst like dyrt og vanskelig å frakte en ferdig sivbåt over land fra byggestedet ved Titacacasjøen i nesten fire tusen meters høyde og ned til havet, som å få tilsendt tilstrekkelig mange containerne med siv og få flydd hit det nødvendige antallet med sivbåtkyndige aymara-indianere for å bygge båten, mener han. Og legger til at han har veldig sans for kulturutvekslingsaspektet.

– Det vil bli litt av en turistattraksjon å få se bolivianske sivbåtbyggere side om side med norske vikinger på Lindahlplan i Tønsberg, slår han fast. Og spør Roxana Limachi om hun tror slektningene hennes kan tenke seg å ta turen. Først faren, og så brødrene hennes, var sterkt delaktige i å bygge Ra II og Tigris for Heyerdahl, i tillegg til Abora II og III.

– Det er jeg ganske sikker på, svarer Roxana, som nå bor i Sverige, entusiastisk.

Kort byggetid

– Er du enig, roper Osmundsvaag til tyskeren Dominique Görlitz. Han står og reparerer en sivbåtmodell, som tilhører Kon-Tikimuseet.

Lederen av Abora-prosjektene ser ideen som veldig realistisk, og på spørsmål om hvor lang tid det vil ta, kan han fortelle at rekorden er ei byggetid på bare nitten dager. Så det går fint i løpet av noen få sommeruker.

Dominique Görlitz vokste opp i Øst-Tyskland og fikk tidlig en brennende interesse for Thor Heyerdahl og ideene hans om kultur- og vareutveksling mellom kontinentene.

– Dominique har flyttet grensene enda noen hakk, opplyser Arne Osmundsvaag. – For mens Heyerdahl var avhengig av medvind, fant Dominique ut hvordan vi kan krysse opp mot vinden, en oppdagelse Heyerdahl mottok med entusiasme, og som gjorde at de to ble gode venner.

Abora II-ekspedisjonen, der Osmundsvaag, som nevnt, var skipper, var den første der dette ble prøvd ut skikkelig. Seinere har Abora III krysset Atlanterhavet fra New York og nesten til Azorene. Dessverre bare nesten, på grunn av urimelig mye dårlig vær med tretten stormer, og ikke minst fordi en transportskade før den ble sjøsatt, gjorde at en del av den råtnet og delvis gikk i oppløsning. Men alt gikk bra med mannskapet, og nå planlegges altså en ny ekspedisjon.

– I verdensklasse

Siden de fikk disponere hele den ene kortveggen på Telenor Arena, er det ikke å ta for hardt i å si at modeller og plakater av Abora virkelig satte sitt preg på reiselivsmessa sist helg og var et skikkelig blikkfang. 

– Vel fortjent, mener Eivind Luthen, som er helt klar på at disse ekspedisjonene er både eventyr og vitenskap i verdensklasse.

– Også så moro at vår egen Flybåt-Arne har vært så delaktig i suksessen.

Abora-utstillingen blir også med til Tønsberg når det arrangeres reiselivsmesse på messeområdet helga om halvannen uke.