Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Sjekk årets båtnyheter
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

STORE BÅTER: I følge arrangørene er det 22 båter som er over 40 meter lange på utstillingen i Cannes. Foto: Pål Silberg.

Sjekk årets båtnyheter

Når Båter i sjøen 2013 er historie, braker det løs i resten av Europa. 

Pål Silberg - 07.09.2013 kl. 15:30

Den flytende gigantmessen i Cannes, hvor potensielle kunder prøvekjører store båter og yachter åpner 10. september.

Southampton, dominert av de engelske produsentene med Sunseeker, Fairline og Princess i spissen, slipper publikum inn fra 13. september. I begynnelsen av oktober arrangerer Genova båtmesse for 53. gang. Her er det 1.400 båter som stilles ut på land og på vannet. Arrangørene forventer 200.000 besøkende. 

Alle produsentene slipper nyheter på messene. Vi kunne fylt hele avisen med omtaler og bilder.

Her er et knippe som viser at produsentene både tenker nytt og effektivt.

Avansert og superrask

Nisi 1700 Xpresso viser at man kan bygge avanserte båter og yachter i Østen. Skroget er forsterket med karbon, og verftet har gjort mye for å redusere vekten.

De oppgir at den 18,2 meter lange og 4,98 meter brede båten veier 23 tonn. Den første som ble levert var utstyrt med to Caterpillar-motorer, hver på 1.150 hester. Motorene er koblet til vannjetaggregater. Toppfart ble logget til 41 knop på den første prøveturen. Nisis 1700 kan også leveres med Volvo-motorer koblet til IPS-drev.

Under dekk består innredningen av to rommelige lugarer med hvert sitt bad. Dekkshuset har langsgående bysse på babord side, sittegruppe og førerplass. 

(Saken fortsetter under bildet)

Nisi 1700 Xpresso: Formen er moderne og under vannlinjen skjuler det seg et avansert skrog. Toppfarten er logget til over 40 knop.

Glasshus

Oxygen Air 77 gjorde sin første prøvetur i august. 

De futuristiske linjene blir bygd i en blanding av treverk, epoksy og karbon. Katamaranen er 23,5 meter lang og har en bredde på 10,4 meter. Totalt, med de fire gjestelugarene pluss to mannskapslugarer, får Air en samlet boflate på 280 kvadratmeter. Konstruksjonen er gjort slik at båten ikke stikker mer enn 0,8 meter dypt. Det er omtrent det samme som en liten daycruiser med heggaggregat.

I følge pressetalsmannen til verftet, Gianluca Poerio, kan katamaranen gå fortere enn 20 knop, men verftet har begrenset toppfarten. 20 knop er ikke ekstremt fort, men katamaranen har bare to Volvo-motorer med 520 hester. 

(Saken fortsetter under bildet)

Oxygen Air 77: Hvis man nøyer seg med en fart på 12 knop er forbruket til den 35 tonn tunge katamaranen ikke mer enn 42 liter diesel i timen.

Tekniske utfordringer

Onyx 41 er en blanding av tender, solskinnsbåt og turbåt. Ferdig båten kommer på minst fem millioner kroner.

Det Florida-baserte verftet Hodgdon får litt av hvert å stri med når prosjektet skal realiseres. Hybrid-motorisering er intet problem. Vanskeligere tror vi det blir å lage et elektrisk glasstak som består av flere paneler. Det skal ikke bare være tett, men også se elegant ut. Hvordan man skal finne en løsning som gjør at integrerte fendere popper ut ved behov, skjønner vi heller ikke. At fortøyningsbeslagene er skjult av lokk i dekket tar seg godt ut, men det er ikke veldig praktisk.

Båten får både soveplass, salong, bysse og toalett under dekk.

(Saken fortsetter under bildet)

Onyx 41 kan brukes til mange forskjellige formål, men den egner seg nok aller best som tender til en stor yacht med oppsiktsvekkende linjer.

Ja takk, begge deler

I Middelhavet vil man ha åpen cockpit. I Norden skal det være en glassdør slik at man kan lukke seg inne under taket når været er guffent. 

NeoDesign har ikke bare tenkt linjer og funksjoner, men også en fleksibel og effektiv produksjon. Båten, som akkurat kryper under 15-metersgrensen, blir levert som standard med to Cummins-motorer. Effekten til hver motor er 600 hester.

(Saken fortsetter under bildet)

Azimut Atlantis kan leveres med salong eller en ekstra lugar under dekk. Toppfarten har verftet stipulert til 33 knop.

To alen av samme slag

Ved å introdusere to nesten identiske 48-fotere sloss de engelske produsentene Fairline og Princess om de samme kundene. 

Begge kaller sine modeller for Open – det betyr overbygg over den fremre delen av copiten med stor luke i kalesjeduk.  Motoriseringen de har valgt som standard er Volvo IPS600 – to 435 hesters sterke dieselmotorer koblet til pod-drev. Toppfarten ligger i området rundt 30 knop. Under dekk er det to lugarer, bysse og salong. Vil man ha mer soveplass kan salongen byttes ut med en tredje lugar. 

Princess har brukt modellen V48 som utgangspunkt for V48 Open. Foto Princess.