Vestfold Blad er en gratis ukesavis for hele Vestfold med et opplag på 90.000. Daglig leder: Runar Sunneklep Lia. Redaktør: Marianne Henriksen. Avisen som samler fylket!
Næringslivet er tente på ideen
Det skjer i Vestfold Lukk

Hva skjer i dag?

Gå til kulturkalenderen

Lukk
Byavisa Sandefjord
Søk på byavisa.sandefjord.no

Bilde 1 av 4. Driver med risikosport: Frode har brukt store deler av livet sitt ombord i ulike racerbåter. Her forteller han om en av gangene det ikke har gått helt etter planen. Foto: Jakob Leth

Næringslivet er tente på ideen

Som produksjonsansvarlig for Midtøstens største båtmesse, har han store visjoner, tanker og drømmer om hvordan han skal arrangere båtrace-VM i Tønsberg. 

Jakob Leth
Jakob Leth

11.09.2013 kl. 18:56

Frode Sundsdal har stor tro på prosjektet, og at det vil bli en vitamininnsprøytning for handelen, uten at racet og folkefesten konkurrerer mot andre arrangementer i byen. Han gir oss et lite innblikk i hva han har fått til av samme type arrangementer, under varmere himmelstrøk. Mye tok av da han reiste til Midtøsten for å prøve lykken for noen år tilbake.

– De lurte på om jeg hadde «experience». Yes, plenty, svarte jeg og dro frem merittlisten min fra Norge, der jeg hadde vunnet flere race med 25- og 30 hestekrefters motorer. Forskjellen her var at både båtene og motorene var vesentlig større, forteller Frode Sundsdal om sitt første møte med båtsportmiljøet i Midtøsten.

Fra sitt hjemmekontor på Vear, glir blikket raskt ned mot fjorden, mens han forteller om hvordan han på kort tid fikk tillit til å gjøre store ting for sporten han elsker. 

Kom tett på

– Det var jo veldig gøy, det råeste jeg hadde opplevd, forteller Frode om sin første båttur i Midtøsten.  Den nyinnflyttede vestfoldingen er ikke vond å be om å fortelle. 

Under den første turen hans var han med på en nesten-ulykke i rundt 125 knop, som tilsvarer 230 km/t. 

– Vi treffer første bølge som er to og en halv meter, og flyr høyt. Deretter treffer vi neste bølge som er enda høyere. Vi er nok 20 meter oppe i luften, forteller Frode. 

Selv om begge motorene ble blåst i lufta, og mye penger gikk tapt, ble det starten på båteventyret hans der. 

Side om side med sjeiker, prinser, flotte biler og verdens raskeste båter, har Frode levd ut guttedrømmen sin. Nå vil han gi Tønsberg en smak av det samme. 

Fikset utfordringene

Fra Frode ankom Midtøsten med en enveis-billett i 1998, og fram til i dag, har nordmannen skaffet seg mange kontakter og er et oppkomme av historier. Siste oppdrag var å lage Bahrain International Boatshow. 

Frode forteller med innlevelse og gebrokkent engelsk:

«Frode, can you make this?» spør Wael Juju, som er direktør i Knotika Events, og viser fram en tegning fra et stort båtshow året før. 

Frode hadde aldri vært med på lignende tidligere, men svarte likevel: 

«Sure, but it will cost you a lot of money».

På den måten ble Frode Sundsdal fra lille Norge ansvarlig for Midtøstens største båtmesse. Her var det røde løpere hele veien, og 50 fots yachter var for små og måtte vike for yachter på størrelse med Bastøfergen. En Rolls Royce ble plassert på en flåte i havna og store mengder mennesker strømmet til. Det ga god stemning blant de besøkende, og ikke minst sjeikene. 

Skaper eventyr her

Med dette i bagasjen har Frode vendt nesa hjemover. Nå ønsker han å gjøre det samme her i Norge, nærmere bestemt på fjorden utenfor honnørbryggen i Tønsberg.  

– Drømmen, planen, tankene og visjonen er at vi skal ha et verdensmesterskap i båtrace allerede i 2014. Vi forhandler med de forskjellige forbundene nå, sier han. 

Og visjonen til Frode er, ifølge han selv, temmelig heftig. Han viser filmklipp fra båtshowet han arrangerte i Bahrain.  Dette, sammen med et uforglemmelig båtrace i Tønsberg i 2007, og i Grimstad i 2011, inspirerer ham.

– Det er så sprøtt at det faktisk kan gå, med bilutstillinger, konserter og båtshow. Vi skal lage sirkus og folkefest, og vil trekke masse folk til Tønsberg og ned til brygga, forteller han begeistret.

Frode sonderer stemningen for prosjektet for næringslivet i disse dager. Foreløpig har samtlige tent på ideen. 

– Dette blir ikke bare en Tønsberg greie, men noe for hele Vestfold, sier han. 

Frivillig arbeid

– Showene vi har laget i utlandet kunne vi aldri ha laget her, om det ikke hadde vært for de frivillige. Norge er unikt i den forstand, derfor er det mulig, sier båtsportsentusiasten.

– Vi trenger mellom 150 og 200 frivillige, avhengig av hvor effektive vi kan være. 

En vesentlig del av jobben i Tønsberg blir derfor å knytte til seg idrettslag og foreninger.  Re motorsport har påtatt seg ansvaret som teknisk arrangør, og er en avgjørende samarbeidspartner i prosessen mot de tillatelsene som trengs.

Krig i fjor´n

– Hva vil gjøre mest inntrykk på de besøkende?

– Det mest spektakulære kommer uten tvil til å være selve båtracet. Når søndagens VM-finale går av stabelen, da står de fleste musestille, og man skjønner at nå er det krig i Tønsberg-fjorden. Det unike her er at du ser hele banen fra brygga, smiler Frode. 

Miljøvennlig sport

Han vil legge til at båtsporten har tatt noen kjempeløft for å heve seg miljømessig.

– Samtlige motorer møter nå de strengeste miljøkravene. Noe lydforurensing vil det være, men lyden er også redusert med 20 prosent, sier Frode. 

Han lover et bredt show, noe for alle aldersgrupper. 

– Her er det noe for absolutt alle, det blir folkefest, lover Frode.

VM-prosjekt: Tønsberg 2014

Ble første gang arrangert båtrace i Tønsberg havn i 2007. 

Re Motorsport søker i disse dager om tillatelser til å arrangere VM i Formel 2 i August 2014. 

18 nasjoner og 24 deltagere er forventet bare i VM klassen.

Stevnet vil også ha rekrutteringsklasser under showet. 

Frode Sundsdal

42 år.

Født på Songe i Tvedestrand.

Kjørt båt siden han var 7 år.

7 x norgesmester, nordisk mester, europamester, 3 x verdensmester og 8 verdensrekorder i hastighet er noe av de sportslige resultatene.

2 perioder som President av Norges Båtsport Forbund (4 år). I denne perioden samlet han sporten og snudde rekrutterings prosessen i sporten. 

Sitter i det internasjonale båtsportforbundet UIM som Council Administrator på 4. året som yngste medlem i hovedstyret.

Mer fra Båt

Kan du fortøye for storm?
Inngikk samarbeid for å heve kompetansenivået
Opptur og nedtur for Virik Nilsen
Marits beste Formel 1 sesong
Unge vil brenne båten sin – fire prosent ville dumpet den.
Tre lærlinger til redningsskøytene
– Jeg blir aldri ferdig med å seile
Sjekk årets båtnyheter
Båtmarkedet tar helt av